Tverdota György: Németh Andor. Egy középeurópai értelmiségi a XX. század első felében I. (Budapest, 2009)

Hazai közegben

szemben az irodalom autonómiájának fontosságát hangsúlyozta. Elismerte Nagy Lajos jelentőségét, de ebben az író politikai álláspontjának megítélése nem játszott szerepet: „Szocialista írónak tartják. Én független és becsületes írónak tartom" - szögezte le állás­pontját, amelyet így részletezett: „Nagy Lajos nem azért jelentős író, mert félreérthetet­lenül szocialista elveket vall, hanem azért, mert mind az öt érzékszervével hibátlanul veszi át a külvilág jelentéseit és van bátorsága hiánytalan teljességgel visszaadni benyo­másait. Azért jó író, mert meg tudja látni a valóságot s azért szocialista, mert a saját va­lósága erre az irodalmonkívüli álláspontra kényszeríti... Nem a szocializmusból követ­kezik látásmódja, hanem látásmódja igazolja a szocializmust".90 A kérdés azért is érinthette érzékenyen Németh Andort, mert az emigrációból haza­térve novellisztikájában, főleg a Népszavában közzétett számos rövid prózájában, a ko­rábbinál nagyobb teret kapott a szociális tematika. Munkásemberek tünedeztek föl hő­sei között,91 s előfordult, hogy a történet helyszínéül a gyárat választotta.92 Nem jelentett ez jelentős elmozdulást, hiszen novellái mindig is a kisegzisztenciák világában játszód­tak, s ez a vonal zökkenőmentesen folytatódott hazatérése után is.93 A munkástematika mindazonáltal érezhetően idegen maradt számára. Ezen a talajon nem mozgott bizton­sággal. A szociális kérdések iránti nagyobb nyitottság talán akaratlanul is közelítette novellisztikáját a Nagy Lajos-féle írásmódhoz, annál inkább, mert - mint már bécsi no­velláival kapcsolatban is megállapítottuk - tőle is idegen volt a könnyes részvét; esen­dő hőseit ő is bizonyos szigorral, kritikai igényességgel ítélte meg. A szexuális nyomor és az attól való kisszerű megszabadulási kísérletek ábrázolása során például Nagy Lajosra emlékeztető megoldásokkal élt már a Bécsben közölt Weiszné és a minotaurus című novellájában is,94 amelyet hazatérése után újra megjelentetett a Népszavában.95 De világlátása bármennyire baloldalinak volt is tekinthető, századeleji radikális kap­csolatai, bécsi emigrációs tapasztalatai, a fehérterrorral és a keresztény kurzussal szem­beni ellenszenve, az avantgárd mozgalmakban való részvétele és a hazai társadalmi ál­lapotok megismerése folytán, a művészet autonómiájához való ragaszkodása, a polgári kultúra értékei iránti változatlan megbecsülése folytán folyamatos vitában állt a párt­ideológusokkal, s a dogmáikból következő művészetellenes magatartással. Az irodalom iránt érzéketlen, szemellenzős kommunista vagy szociáldemokrata pártértelmiségiekkel nem sokat törődött volna, a sors azonban úgy hozta, hogy legközelebbi barátai egy része Nagy Lajoshoz hasonlóan a radikális baloldalhoz húzott. Kassákot, Koestlert, József At­tilát, Déryt egyaránt féltette attól, hogy éppen politikai belátásaik, erkölcsi érzékenysé­gük teszi őket védtelenné az olyan követelésekkel szemben, amelyek az alkotótól az iro­dalom autonómiájáról való lemondást, pártok által megfogalmazott programok szolgálatát, öncsonkító elkötelezettséget, művészettől idegen aszkézist várnak el. 90 Nagy Lajos: Lecke, A Toll, 1930. április 11. (45. sz.) 16-19. 91 Nevelés, Népszava, 1926. november 4. 4-5.; A levél, Népszava, 1927. december 24. 2. 92 A robbanás, Népszava, 1926. augusztus 14.2-3. 93 Egy nem mindennapi verekedés története, Népszava, 1926. szeptember 26. 2-3. - Ez a novella egyébként annak az elbeszélésnek az újraírása volt, amely a bécsi Diogenesben Miért kellett Stenzlnét pofon ütni címmel jelent meg (1925. február 21. [III. évf. 7. sz.] 8-11.) 94 Weiszné és a minotaurus, Diogenes, 1925. december 19., (III. évf. 29. sz.) 11-18. 95 Népszava, 1926. szeptember 26. 2-3. 133

Next