Tverdota György: Németh Andor. Egy középeurópai értelmiségi a XX. század első felében I. (Budapest, 2009)

Három év feszített üzemmódban

Attila felfedezőjét, aki „eljegyezte" őt „a magyar irodalommal",25 26 úgy is, mint Kosztolá­nyi barátját, akivel folytatott ifjúkori levelezéséből halála kapcsán írott portréjában idé­zett. A róla szóló közvetett nekrológ érdekessége, hogy nem közvetlenül, hanem egy róla készült fénykép érzékeny és pontos elemzése révén állította az olvasó elé a „szüle­tett költőt", akit „rejtélyes szomorúság" fojtogatott, akinek nem külső körülményei, ha­nem alkati végzete gátolta meg tehetsége kibontakoztatását, s akit ez a belülről támadó ellenség hajszolt szakadékba.11 Hogy Juhász sorsa és alakja foglalkoztatta Némethet, ar­ról közvetetten árulkodik egy olyan írása is, amelyet az Anna-verseket ihlető színésznő öngyilkossági kísérlete kapcsán publikált.27 Mégis, minden felsorolt fájdalmas emberi veszteségével szembeállítható, és csak a Kuncz Aladár, majd Karinthy elhunytára reagáló megnyilatkozásokkal mérhető össze az a megrendülés, amellyel Németh József Attila halálát fogadta. Az előzményekkel, kette­jük barátságának és hivatásbeli együttműködésének a bécsi megismerkedéssel kezdődő, és az 1933. nyári, Koestlerrel hármasban töltött együttlétekkel záruló szakaszáról már be­számoltam. Barátságuk a költő haláláig ezután is töretlenül folytatódott. Akihez Németh Andor igazán közel érezte magát, azt versbe, novellába vagy regénybe, tehát irodalmi műveibe is beemelte, többnyire úgy, hogy személyes kapcsolatuk valamilyen vonatko­zását emelte ki. József Attila esetében erre 1936-ban került sor. Megismerkedésük és bé­csi együttlétük idejét helyezte rivaldafénybe egy novellában, amelynek életrajzi és lélek­tani tanulságait egy korábbi fejezetben kiaknáztam.28 Érdekes, és irodalomtörténeti szempontból sajnálatos tény, hogy a kritikus viszont éppen a költő válogatott verseit tar­talmazó, fogadtatásában is döntő jelentőségű Medvetánc kötet megjelenésére nem rea­gált érdemben. Mélyebb okok után nem érdemes kutatnunk, hiszen például Kosztolányi Számadás kötetét sem méltatta Németh önálló írásban, holott - láthattuk - a teljesítményt igen nagyra becsülte. A Medvetánc kötetről hasonlóan igen kedvező véleményt formált. Nemcsak abból a külön fejtegetésben is megindokolt szerkesztői döntésből derül ez ki, amelynek során az általa összeállított, 1938-ban megjelent összegyűjtött verseskötet középpontjába ezt a gyűjteményt helyezte, felrúgva a versanyag kronológiai elrende­zésének bevett szokását.29 Nemcsak a költő halála után nem sokkal írott portréjának mondatai igazolják a Medvetánc kötetnek juttatott kiemelt helyet személyes értékrend­jében: „Utolsó két kötetében, a Medvetáncban és a Nagyon fájban nemzedékének majdnem minden problémáját megragadó erővel formálta műremekké."30 A kötet meg­jelenésével lényegében egyidejűleg, a Nyugat bontakozó „harmadik" költői nemzedé­kéről írott egyik áttekintésében röviden, de egyértelműen helyezte József Attilát az újabb nemzedékek költői törekvéseinek csúcsára. Elég a róla szóló rész nyitó és záró mondatát idéznünk: „gyűjteményes kötete, mintegy summája - és egyben legmara­dandóbb kiteljesülése - az új nemzedék költői törekvéseinek... Gyűjteményes kötete korszakot zár le; új versei új korszak közeledtét jelentik."31 25 Mit illik József Attiláról tudni? Újság, 1937. december 12. 31. 26 Egy fénykép köré, Újság, 1937. április 18. 32. 27 Hallmtatlan szerelmesek, Újság, 1838. július 27. 28 Feltámadás, A Toll, 1936. június 25. (VIII. évf. 4. [87.] sz.) 140-146. 29 Utószó egy utószóhoz, Szép Szó, 1938. július, (25. sz. 6. köt. 5. füzet) 477-479. 30 Mit illik József Attiláról tudni?, id. kiad. 31A reménytelenség költői, Cobden, 1936. március, 97-99. 229

Next