Tverdota György: Németh Andor. Egy középeurópai értelmiségi a XX. század első felében I. (Budapest, 2009)

Három év feszített üzemmódban

zetőjében, amely egy amerikai vallási szekta lipótvárosi bemutatkozásáról adott hírt: „A tanyai nép körében észlelt tömeghisztériáról beszélgettem a minap valakivel, a resz­ketősökről és más szektásokról. Kovács Imre könyvében olvastam róluk, a sokat emle­getett Néma forradalom-ban és igen meggyőzőnek találtam a magyarázatát, mellyel a kü­lönös jelenséget értelmezi. A paraszt, írja Kovács, magára van hagyatva; földi céljai érdekében nem társulhat osztályosaival, helyzetének megjavítására nemcsak lehetősé­ge, de egyelőre még reménye sincs. A szektán belül összeforr osztálytársaival, erőt, vi­gaszt merít az új közösségtudatból s ha torz formában, kerülő úton is, valamennyire mégis csak kielégítheti a közösségbe való felvétel utáni szomjuhozását. Magamévá tet­tem a magyarázatot."147 Az azonban már jelentőségteljes gesztus, hogy Németh az ellentábor, a Válasz egyik vezéralakjának, Illyés Gyulának a szociográfiájáról írt szuperlatívuszokban a Szép Szó hasábjain. Álláspontja annyiban megfelelt a Szép Szó szellemiségének, hogy fenntartá­sokat is megfogalmazott Illyés művével szemben. Szemére vetette egyoldalú, árnyalat­­tan úrgyűlöletét, társadalomkritikájának a béresosztály sorsára történő korlátozódását. A mű olvasóra tett lenyűgöző hatásának felidézésével azonban zárójelbe tette ezeket a fenntartásokat. Elegendő ennek érzékeltetésére idéznünk az írás bevezető mondatait: „Döbbenetes írásmű. Nem is tudom, mit bámuljak benne jobban: a közlés megveszte­gető báját, a szándék megsemmisítő lendületét, vagy összjátékukat? Ritkán szolgáltak ki írót képességei ilyen készségesen. Előbb elandalítja az olvasót s mikor az teljesen be­lefeledkezett bűvöletébe, behódolt s nem tud magáról - mikor ítélete megbénult, akkor intellektuálisan is megrohamozza s kiforgatja osztálytudatából. Hatása lidércnyomá­­sos. Hetekre felbolygatja az olvasó lelkiismeretét."148 Németh azonban nemcsak a pró­zaíró Illyést, hanem a Rend a romokban szerzőjét is - némileg túlértékelve a kötetet - ki­emelkedő jelentőségű alkotóként mutatta be.149 Álláspontja nemcsak a Szép Szó körében is megőrzött önálló ítélőképességéről tanúskodik, hanem arra is rámutat, hogy legjobb barátai egyikének, József Attilának Illyéssel szembeni, részben indulatból fakadt előíté­leteiben sem osztozott. Jellegzetesen urbánus véleményt Németh László Magyarság és Európa című munká­jával kapcsolatban fejtett ki (ha Fejtő Ferenc idézett utalását erre a bírálatra vonatkoz­tatjuk, akkor a Szép Szó irányát meghatározó barátai nyomásának is engedve). Vak el­lenszenvet Németh Lászlóval szemben sem táplált. Idézett Falu és város című, a népiek városellenességét sérelmező írásában „örömmel regisztrálta", hogy ebben a körben is találkozhat az olvasó falukritikával és a városi magaskultúra elismerésével, s ennek során Nagy Lajos A falu álarca című könyve mellett Németh László Kocsik szeptemberben című regényére hivatkozott.150 A Magyarság és Európa című tanulmányban kifejtett utó­piát azonban egyszerre ítélte károsnak és gyermetegnek. Németh Andortól távol állt, hogy minden tehetséget megtagadjon névrokonától. Ahogy Pap Károlyról, úgy róla is megállapította: „lehet művész - esetleg nagy művész is." Felhívta a figyelmet „kivételes eleven gondolat-párosító s -kifejező készségéire. Majd szellemi felkészültségéről is bi­zonyos elismeréssel írt: „A látvány - korunk szellemi igénytelenségének közepette -147 Szektások között a Lipótvárosban. Mrs. Bolles szeretet estélyén, Újság, 1937. június 13. 6. 148 Illyés Gyula: A puszták népe, Szép Szó, 1936. július-augusztus (II. köt. 6. sz. 6. füzet), 306. 149 Rend a romokban, Újság, 1937. október 3. 37. 150 Falu és város, Újság, 1938. január 9. 35. 265

Next