Tverdota György: Németh Andor. Egy középeurópai értelmiségi a XX. század első felében I. (Budapest, 2009)

Idegenben

jelen súlyos realitása viszonylag későn, az 1920. június végén publikált Egy asszony énekeiben, egy gyermekét ringató, bujkáló férjére gondoló asszony monológjában buk­kant fel először.76 A költői megújulás forrásait persze a széles tájékozottságú Némethnél nem Füst Milán költészetében, és nem is kizárólag a MAban kereshetjük. Nem véletle­nül idézte föl a szerző a lap június 26-i számában, majd a húszas években még több íz­ben a párizsi modern költők körében 1914-ben Révész Andorral tett látogatásaikat, Apollinaire-nek egyre fontosabb szerepet juttatva emlékezetében, végül már barátja­ként emlegetve a francia költőt.77 Nem véletlenül tett Kassáknak ígéretet arra, hogy a MA számára lefordítja verseit. (ígéretét nem váltotta be.) A megújulás ösztönzői közül Paul Claudel sem hiányzott, amint ezt a Költemény című szabadvers tanúsítja.78 Az 1920-as új versek - ez alól az eddig említett darabok sem kivételek - a költőnek a közvetett önkifejezésre, tárgyiasságra való hajlamáról árulkodtak. Az Uccán zümmögik többes szám első személye a sorsukon változtatni nem tudó kisemberek „objektív kóru­sáénak megszólalási módja, míg A parasztban a költő egyes szám harmadik személy­ben, sokkal kevesebb együttérzéssel rajzolt avantgárd „zsánerkép"-et a parasztról, korántsem népi szellemben. A sorból kiemelkedik tömör állagával, személyesebb lírai­­ságával és nagy nyelvi erejével a Morózus című fohász.79 A költői megújulás egyik leg­fontosabb dokumentumának mégis a bőbeszédűbb és egyenetlenebb, poétikailag meg­oldatlanabb Nagy elégia a szigetről tekinthető.80 Benne fogalmazta meg először a maga teljességében a költői pálya vezértémáját, az életkudarcot magyarázó, a személyes sors kisiklásának kezdőpontjára tett traumatikus élményt, a szigetbörtönökbe történt több­éves bezártság tapasztalatát. Formát öltött a versben az a negativitásában is igen jelen­tékeny és újszerű életérzés, amelyet Németh József Attilától kölcsönzött szóval „világ­­hiány"-nak nevezett, a lét abszurditásának érzése, amely oly fogékonnyá tette az írót Kafka, Camus és az egzisztencialista gondolat befogadására. Formailag jól tanulmányozható az elégián az az új poétika is, amelynek kialakításá­hoz a kassáki-apollinaire-i bátorítás adott lendületet: megszabadulás a grammatika zsarnokságától, az interpunkció elhagyása, a mondattani határok fellazítása, elbizony­talanítása, szabad szintagmák beiktatása a korrekt mondatok közé, s általában az asszo­ciációk szabad csapongása a téma körül. Az elégiát mind a benne megszólaló életérzés, mind a formai megoldások tekintetében nagyon tanulságos megvilágításba helyezte a Jön a brixtoni keselyű című „önarckép",81 amelyben a vers jelentéséről egy jugoszláviai kö­zépiskola diákjai által hozzá intézett kérdésre válaszolt a költő. Poétikai szempontból mindazonáltal nem ebben a darabban jutott legtovább a formabontás terén, hanem a MAban tőle közölt egyetlen versciklusban, a Imiiben.82 Az 1921-es évről, amelyben a ciklus megjelent, Déry verseiről írt kritikájában azt olvassuk, hogy „a stílusbomlás leg­76 Egy asszony énekel, BMU, 1920. június 22. 3. 77 Francia poéták, BMU, 1920. június 20. 6.; Halottak élén, BMU, 1922. július 19.5. 78 Költemény, BMU, 1920. július 25. 3. 79 Uccán zümmögik, BMU, 1920. október 19.4.; A paraszt, BMU, 1920. október 26.4.; Morózus, BMU, 1920. november 21. 4. 80 Nagy elégia a szigetről, BMU, 1920. december 25. 9. 81 Jön a brixtoni keselyű (Önarckép), BMU, 1921. január 16. 3. 82 Tinti, MA, 1921. április 25. (VI. évf. 6. sz.) 82. 63

Next