Tverdota György - Veres András (szerk.): Testet öltött érv. Az értekező József Attila (Budapest, 2003)

"Szublimálom ösztönöm"

132 N. HORVÁTH BÉLA libidója van. Anélkül, hogy a koituszban technikailag a társadalmi tárgy szerepét játszhatná, s így puszta társadalmi alany.7 A Valóságban közzétett tanulmány utolsó része érthetően felháborította a kommunista mozgalom akkori vezetőit. Nemcsak azért, mert a kispolgári­nak, a hanyatló polgárság termékének, illetve akkor már ellenségnek tekin­tett freudizmus nyílt propagálását olvashatták, hanem mert olyan kitételeket is tartalmazott, amelyek minden „öntudatos forradalmárt” felbőszítenek. „A társadalmi forradalom korszakában a puszta társadalmi tárgyak, illetve alanyok vagy forradalmárok, vagy neurotikusok. Neurózis és forradalmárság igen sűrűn össze is szövődik.”8 * Igaz, József Attila a későbbiekben különb­séget tesz a forradalmiság tudatos és a neurotikus „tudattalan” tevékeny­sége között, ám az utolsó mondatokban, Freud Totem és tabujára hivatkozva, ismét egy nevezőre hozza a kor két tipikus magatartását: „De azt nem sza­bad számon kívül hagyni, hogy a valóságos forradalmár meg a neurotikus között lényegében annál nagyobb a konkrét különbség, mennél több az ál­talános megegyező vonás.”" A neurózis és a forradalmárság összeszövődé­­se pedig saját személyes sorstapasztalata. A szexualitás - mint a korábbiakban hivatkozott ekkori versek is alátá­masztják - társadalomfilozófiai szerepet nyer József Attila ekkori gondol­kodásában, oly módon, hogy az önértelmezés eszközévé is válik. (Ennek leg­nyilvánvalóbb példája az 1934-ben keletkezett Rapaport-levelek, amelyekben a genitáliákhoz, a nemi aktushoz és nemi ösztönhöz való viszonyát taglalja, úgyszólván kizárólagosan.) Nem egyedülálló módon, illetve egy politikai­­filozófiai áramlat hatása alatt, amelyet baloldali analitikusok a húszas-har­mincas években alakítottak ki. Arról az irányzatról van szó, amely a pszi­choanalízisből kiindulva szociálpszichológiai koordinátarendszerbe helyezte a marxi emberképet, s amely túllépett a freudi tanokon, és a „társadalmia­­sult ember lelki életét” analizálta. A freudomarxizmusnak nevezett irányzat Wilhelm Reich SZEXPOL mozgalmában terebélyesedett ki, s a harmincas évek elején élte fénykorát. (Később az 1968-as diákmozgalmakban másod­virágzását.) Reich írásait, majd korszakos vitairatának (Dialektikus materializ­mus és pszichoanalízis) utóhangjait olvashatta József Attila az Internationale Zeitschrift für Psychoanalyse című folyóiratban is, amelyet Németh Andor ta­núsága szerint ismert.10 11 Az Egyéniség és valóság neurózisról szóló részei is Reich hatásának tulajdoníthatók." A Karakteranalízis - amelyben a József 7 JAÖM, uo. *JAÖM, uo. “JAÖM, III, 127. 10 Németh Andor, József Attila, Bp., Gondolat Kiadó, 1989, 65. 11 Erős Ferenc, Freudomarxista volt-e József Attila?, in „miért fáj ma is”. Az ismeretlen József Attila, szerk. Horváth Iván, Tverdota György, Bp., Balassi Kiadó - Közgazdasági és Jogi Kiadó, 1992, 259-297.

Next