Tverdota György - Veres András (szerk.): Testet öltött érv. Az értekező József Attila (Budapest, 2003)

Föggelék

199 ganikus lírai kód” (27.) lép érvénybe. Az anorganikus kompozíció példa­műve Kulcsár Szabó szerint József Atdla Eszmélete. Itt és másutt a képi épít­kezés anorganikussá válik, „»dehumanizált« poetológiai eljárások” (27.) ütik föl a fejüket, de-naturalizálódnak a lírai kódok, fölértékelődik a kontingen­­ciák műalkotásképző funkciója, amelyek szerint „a vers alakzata mindig »másként is lehetséges«”. (31.) A szerző saját és tanítványai egyik legfon­tosabb eredményének azt tartja, hogy működésük eredményeként J ózsef Attila életművében feltárulnak „az egységes jelentésképzésnek ellenszegülő nyelvi struktúrák véletlenszerűségei, szabályozhatatlan szemantikai visel­kedése” (16.), napfényre kerül „az egységes jelentésképzésnek ellenszegülő diszjunktív figurativitás”. (17.) József Attilánál megjelennek a „fragmentum jellegű eljárások”, (31.) érvényesül „a modulszerű áthelyezhetőség elve”, „önállósult szövegegységek” (37.) cirkulálnak az életműben. Ezáltal meg­kérdőjeleződik „a tökéletességében változhatatlan műalkotás kultikus stá­tusza”, „hitelüket vesztik” „a mű egyszeriségének képzetei.” (30.) Csupán ízelítőt tudtam adni a későmodern költői paradigma koncepció­jának József Attila jellemzése kapcsán felmerült „poetológiai” mozzanatai­ból, a líra új diszkurzív modelljeinek legfontosabb jegyeiből; sem teljesség­re, sem rendszerességre nem törekedtem. Számbavételük talán elégséges lesz a József Attila-kutatás megelőző Ízületét tárggyá tevő kulcsári kritika megértő felidézéséhez. Mivel, mint láttuk, e koncepció szerint a későmo­dern lírai mű értelmezése során szigorúan meg kell maradnunk a „nyelvi­irodalmi jelentésképzés” körében, minden, a mű keletkezésének vagy ma­gának a szövegnek magyarázata érdekében a külső vagy belső (lélektani) indítékokra, körülményekre vetett kutató tekintet az elemzett mű „depoe­­tizálás”-ának (17.), egyfajta „biografista” (25.) beállítottságnak bűnében ma­­rasztaltatik el. Hasonlóképpen „grammatizáló értelmezés” (17.) gyanánt bé­lyegeztetik meg az olyan magyarázat, amely eszmetörténeti szempontokat von be a költői szöveg magyarázatába. A tanulmány külön kritikai figyel­met szentel annak a felfogásnak, amely József Attilát szerinte meg nem en­gedhető módon „egyfajta neoklasszicista-újrealista alkotásmód” (17.) kontex­tusába helyezte. Kulcsár Szabó az életmű és életpálya eddigi mélylélektani megközelítéseit (talán kivételekkel) „a József Attila-lírán élősködő pszi­choanalitikus reflexiók” (23.) minősítéssel intézi el. A menet közben gyakorolt kritikai ítéletek a gondolatmenet egy-egy cso­mópontján általánosabb, a jelenlegi József Attila-kutatás egészét illető, ka­­rikaturisztikus elrajzolásokat sem nélkülöző megállapításokba futnak össze. A kötet előszava még kíméletesebben fogalmaz: „A József Attila-újraolva­­sás legutóbbi markáns szakaszát elsősorban a kultusz-, kór-, párt-, kiadás­vagy eszmetörténeti érdeklődés határozta meg, az 1980-1990-es évek leg­jelentősebb eredményei - néhány fontos kivételtől eltekintve - az életmű hozzáférhetőségének ezeket az inkább külsőnek nevezhető feltételeit segí­A JÓZSEF ATTI LA- KUTATÁS DILEMMÁI

Next