Tverdota György - Veres András (szerk.): Testet öltött érv. Az értekező József Attila (Budapest, 2003)

Föggelék

A JÓZSEF ATTILA-KUTATAS DILEMMÁI 207 csoportosan hallassa hangját a József Attila-kérdésben. Ilyenre utoljára ta­lán 1980 táján volt példa. Az utánpótlás nevelése alighanem az idősebb József Attila-kutatónemzedékek egyik legsürgetőbb feladata. Ahogy azon­ban ez a konferencia és a tanulmánygyűjtemény esetében megtörtént, sem­miképpen nem lehet követendő példa. Nem egy olyan írás olvasható a kö­tetben, amely igényesebb szerkesztés esetében nem kerülhetne be egy reprezentatívnak szánt kötetbe. Jelenlétüket csak az magyarázhatja, hogy sorra-rendre felbukkannak bennük azok a terminusok, a szemléleti-mód­szertani beállítottság olyan tünetei, azok a tekintélyi hivatkozások, ame­lyek eleget tesznek a bevezető tanulmány kívánalmainak. Természetesen ártalmas és hiábavaló törekvés lenne a tudósnövendékek iskolamesteri fegyelmezése és terelgetése, a repülni akaró új raj szárnyainak lenyesegetése, de az a magatartás is megbosszulja magát, amelyet Babits, Kassákkal vitatkozva, „apostoli attitüd”-nek nevez, és amely nem az elem­zés színvonalát, hanem a tudományos pártállást jutalmazza vagy bünteti, amely szemet huny nyilvánvaló idétlenségek fölött, ha kiötlője egyébiránt azt mondja, amit mi szeretünk hallani. S ha már általában szóvá tettem a csoportszolidaritás egyoldalú érvényesüléséből eredő torzulást, vállalnom kell azt is, hogy - szigorúan a tartalomjegyzék sorrendjében haladva - rá­mutassak néhány neuralgikus pontra. Megértem Janzer Frigyes zavarát, amikor a kései József Attila fogalom­­használatában és stilisztikájában mutatkozó egyneműség hiányával szem­besül, hiszen nekem is fejtörést okozott, hogyan egyeztethető össze egyfelől az 1936 májusában írott Szabad-ötletek jegyzéke és az Átmentem a Párisiba... kezdetű töredék, másfelől az ugyanabban az időben alkotott A Dunánál cí­mű történetfilozófiai óda fogalomhasználata, stilisztikája és szemléletmód­ja. N. Horváth Béla ugyanezzel a kettősséggel birkózik a Thomas Mann üdvöz­lése és az [Os patkány terjeszt kórt...] összevetése kapcsán. Azt is megértem, hogy Janzert megbabonázta Michel Foucault Mi a szerző? című „klasszikus írása”. Azt azonban erősen kétlem, hogy a kései József Attila világának fel­­térképezése deduktív módon, Foucault mégoly brilliáns okfejtéseiből kiin­dulva is elvégezhető volna. Az életmű egysége és sokrétűsége az utolsó évek lélektani, világképi és formaképző dinamikáját vizsgálva tárható fel. Fried István alapos pozitivista iskolázottsággal rendelkező tudós, s ez - a legkevésbé sem ironikusan mondom - jótékonyan meglátszik írásán. A beve­zető tanulmány direktíváinak visszhangzása az ő eredményeit nem hiúsít­ja meg. A József Attila munkásmozgalmi korszakának egyik verscsoportját elemző tanulmánnyal kapcsolatban inkább olyan típusú ellenvetés tehető, amilyen bármely más tanulmány esetében felmerülhet. Azokról a darabok­ról van szó írásában, amelyek a villoni balladával, illetve a szerző érdeklő­désének elsődleges irányát követve, a brechti Koldusopera villoniádáival hozhatók összefüggésbe. Fried kritikátlanul átveszi A Toll című lap feltéte­lezését, amely József Attila ide tartozó verseit a Dreigroschenoperhez köti.

Next