Tverdota György - Veres András (szerk.): Testet öltött érv. Az értekező József Attila (Budapest, 2003)

"A gondolat maga"

50 FARKAS JÁNOS LÁSZLÓ adott ki. Az „ideális anarchista” minősítés e politikai működése kapcsán artikulálódott. De ne is nevezzük e működést politikainak, mert radikális antipolitika volt az, mindennemű tekintély és felsőbbség elutasítása, és eb­ben az értelemben anarchia, és ideális, mert elutasította az erőszak min­den formáját is, és az uralmi viszonyok nélküli emberi közösség megvaló­sítását a belső megtérésre, tehát a gnózisra bízta. Témánk szempontjából külön kiemelendő, hogy egy időben Juhász Gyu­la is Schmitt Jenő holdudvarához tartozott, 1905-1906-ban rendszeres lá­togatója volt az Akadémia Kávéházban tartott szerdánkénti előadásainak. Nem tartozott ugyan a beavatottak, a feltétlen hívek közé, de nem maradt kívülálló megfigyelő sem (mint barátja, Zalai Béla, aki szellemfilozófiai és fenomenológiai beállítottságánál fogva csak kritikus érdeklődőként vett részt ezeken az üléseken). Schmitt J enő halála után legbelsőbb hívei komoly - és sikertelen - erő­feszítéseket tettek, hogy ébren tartsák az érdeklődést Schmitt Jenő eszméi iránt, több munkát is kiadtak tőle és róla. Elkerült-e ezek vagy a korábbiak valamelyike József Attila kezébe? Nem tudok olyan adatról, amely az igen­lő válasz mellett szólna.40 De ha megengedjük, hogy a „gnosztikus apos­tol” kifejezést Schmitt Jenőre vonatkoztatható, csábító megtenni a követ­kező lépést. 1917-ben jelent meg a Táltos Kiadónál Schmitt Jenő három előadását tartalmazó füzet, Művészet, etikai élet, szerelem címmel, Migray József előszavával és bevezetésével.41 Az előadások 1911 decemberében hangzot­tak el, amikor az akkor már Németországban élő mester Budapestre láto­gatott. A harmadik előadás témája „az ideális szerelem”, amely gnosztikus szempontból „mi légyen más, mint az embernek istenítése sajátszerű ne­mi vonatkozásban”. 40 Tverdota György, aki József Attila és az anarchizmus című előadásában (2002) sokolda­lúan és körültekintően tárgyalta József Attila anarchista korszakát, nem látta okát, hogy Schmitt Jenő lehetséges hatásával számoljon. Jelen kézirat elolvasása után azonban ő hívta föl a figyelmemet Saitos Gyula visszaemlékezésére {József Attila Makón, Bp., Magvető Kiadó, 1964), s hogy ott esetleg releváns adatra lelek ez ügyben. Nos, köz­vetlen megerősítést nem találtam, de a József Attilát pártfogásba vevő idősebb bará­­tok-mentorok világnézetének leírásában számos olyan elem jelenik meg, amely na­gyon is emlékeztet Schmitt Jenő tanaira. Ezek részletezése itt nem lehet a feladatom. (Beérem egyetlen idézettel, lásd 36. jegyzet.) 41 E kiadás reprintje: Bp., Hatágú Síp Alapítvány, 1992. - Az eredeti kiadásban ez áll: „Ebből a könyvből 200 számozott példány készült finom famentes papíron.” Ez ar­ra utal, hogy a könyv célzott közönségnek készült, és vélhető címzettjei közül bizo­nyára nem egy ott volt József Attila húszas évekbeli környezetében. Ide tartozik az a körülmény is, hogy Migray József bevezetése a Galilei Körben Schmitt Jenő halála­kor elmondott emlékbeszéd szövege.

Next