Tverdota György - Veres András (szerk.): Testet öltött érv. Az értekező József Attila (Budapest, 2003)

"A gondolat maga"

VILÁGKÉPEK DIALÓGUSA 69 Nyilván hosszan lehetne elemezni az idézett szövegrész játékos mester­kedéseit. Kezdve azon, hogy a halál és a szerelem olyan nagy (metafizikai) kérdésekként jelennek meg, amelyek valójában nemcsak a kisgyermek számára titokzatosak, hanem a felnőtt számára is. Az álomszerűség bizony­talan, elmosódott és ugyanakkor világos állapota pedig visszautal az érte­kezés kiinduló beszédhelyzetére: a Kosztolányi-versek jellegzetesnek (és egyúttal mintaszerűnek) megélt hatására. 6. Más kérdés, hogy a költő és olvasó „együttes alkotómunkája” ritka sze­rencsés megvalósulásának, a mű és olvasója intenzív kapcsolatának mint­egy záloga lehet, ha a kettő előzetes élményháttere és problémalátása alap­vető hasonlóságot mutat. Angyalosi Gergely,12 majd Szigeti Lajos Sándor13 foglalkozott József Attila erőteljes érintettségével a Kosztolányi-líra közpon­tinak mondott s a mindkettejük számára fontos freudi elmélettel is össze­függésbe hozható gyermekkor-komplexusában. Mint Angyalosi írja: „Mi ragadhatta meg [...] József Attilát a Kosztolá­­nyi-jelenségben? Mely pontokon azonosulhatott a Szegény kisgyermek költő­jével, és hol érezhette szükségét, hogy ellenálljon ennek a hatásnak? Az alapvető rokonságérzést valószínűleg a gyermek-lét mély átélése adhatta. Századunk magyar irodalmában ennek a két költőnek jelentette a legtöb­bet a gyermekkor; nem csupán mint személyes emlék, hanem mint egyfaj­ta világszemlélet, életértelmezés lehetséges közege.”14 15 Szigeti Lajos is úgy gondolja: „amikor Kosztolányinak a gyermekkorhoz fordulásáról, a »sze­repről« szólt József Attila, akkor egyúttal önmagát és saját költészetét is vizsgálat tárgyává kellett tennie akaratlanul is, ha maga a bírálat ilyen sze­mélyességnek nem is adhat teret.”1’’ Ugyanakkor mindketten hangsúlyozzák a különbségeket a két költő fel­fogásában. Szigeti Lajos a fölvezető szöveg egyik mondatában,16 a „meg­fogható tárgyi sérelem” hiányának felemlegetésében „szinte tételesen bí­12 Angyai.osi Gergely, „Az istenek ellen, könnyű, fehér ruhában” (Megjegyzések József Attila és Kosztolányi Dezső szellemi kapcsolatáról), in Költőnk és korunk. Tanulmányok József Attilá­ról, III, szerk. Fenyő D. György, Gelniczky György, Bp., Országos Pedagógiai Intézet, 1983, 358-377. 13 Szigeti Lajos Sándor, A felnőttség vállalása. A Kosztolányi-bírálat lírai fedezete, Acta Historiae Litterarum Hungaricarum (1976): 161-185. A kötetkiadásban a cím módo­sult: A felnőttség igénye (József Attila Kosztolányi Dezső című bírálatához). Vö. in Szigeti Lajos Sándor,/! virrasztó költő, Szeged, Tiszatáj, 2002, 15-50. 14 Angyalosi, i. m., 360. 15 Szigeti, i. m., 19. 16 ,A szegény kis gyermek panaszaiban nincs semmi megfogható tárgyi sérelem - olyan enyhe borzongás melege fiilleszti át sorait, amilyet a gyermek, ki az anyagi termé­szethez közel áll, érez a legkevésbé s amelyet mégis gyermekinek ítél költő is, olva­só is.” (JÓZSEF Attila, i. ni., 167.)

Next