Tverdota György - Veres András (szerk.): Testet öltött érv. Az értekező József Attila (Budapest, 2003)

"A gondolat maga"

70 VERES ANDRAS ráló” gesztust lát, amely mögött maga József Attila tárgyi sérelmekben dús­káló gyermekkorának élmény- és emlékvilága állhat.17 7. Az is megállapítható, hogy a gyermekkori élmények fölértékelésében mindkét költőt erősen befolyásolta a freudi pszichoanalízis tanítása. A költői és gyermeki „álommunka” egybemontírozása éppúgy, mint a költői/gyer­­meki szimbólumok megfejtésének igénye a Kosztolányi-bírálat mélylélek­tani érdekeltségét bizonyítja. Visszautalva Szabolcsi Miklós Németh G. Béla véleményével vitázó szavaira, kritikáját jogosultnak tartom. József Attilát valóban „a marxizmus és pszichoanalízis [...] összeegyeztetésének igénye vezette” kései korszakának csaknem valamennyi jelentős értekező munká­jában.18 Más kérdés, hogy e törekvésének nincs meghatározó szerepe a Kosztolá­­nyi-bírálatban. Itt a marxista álláspont önmagában (mélylélektani kiegészí­tés nélkül) jelenik meg pozitív alternatívaként a - feltételezett és kritizált - nihilista pozícióhoz képest. Ismét más kérdés, hogy Németh G. Bélának abban igaza lehet: József Attila szövege mentes mindenfajta „pszichologiz­­mustól”. De túl sarkítva fogalmaz, s némiképp talányosán, amikor „mar­xista pszichologizmust” emleget.19 A dilemma megoldásához nyilván az a kulcs, hogy József Attila közeledése a freudizmushoz nem jelenti korábbi pszichologizmus-ellenességének feladását, mert a - szigorúan tudomá­nyos módszertani alapon álló - pszichoanalista elmélet maga is elutasítot­ta a mindent önkényesen lelki okokra visszavezető pszichologizmust.20 8. A szegény kisgyermek panaszaira hivatkozó rész után a Kosztolányi-bírá­lat váratlan fordulatot vesz. Egy kései vers, az Őszi reggeli (1929) válik az életművet reprezentáló példává. Nemcsak helyettesíti az életművet, ha­nem mintegy „jótáll” érte. A bíráló számára kitűnő alkalomnak kínálkozik annak bemutatására, hogy mit jelent korábbi tézise („A költő igazi vélemé­nye [...] nemcsak abban rejlik, amit mond, hanem abban is, főleg abban, ahogy mondja”). (167.) Értelemszerűen élnie kell a demonstráció eszközével. Elsőként idézi a teljes verset (ahogy maga minősíti, Kosztolányi „kis remekét”): 17 Szigeti, i. m.} 19. 18 Szabolcsi, i. m., 474. Lásd a 6. jegyzetet. 10 A már idézett mondat teljes egészében: „így őrizhette meg magát attól, hogy a po­­zitivisztikus-vitalista pszichologizmus helyébe, a freudi tanok alapján, valaminő »mar­xista« pszichologizmus óhaját állítsa.” (NÉMETH G., i. m., 33.) Azzal, hogy idézőjelbe tette a „marxista” jelzőt, talán Németh G. Béla is a szó bizonytalan jelentését kíván­ta jelezni. 20 Legutóbb, a 2003 júniusában megtartott József Attila-konferencián „A gondolat ma­ga” című előadásában Farkas János László érvelt meggyőzően amellett, hogy József Attila a freudista orientációját követően is antipszichologista maradt.

Next