Vasy Géza: Nagy László - Kortársaink (Budapest, 1995)

A társadalom-, a természetkép és az emberszemlélet

lódó költői világban két vers erejéig, de ezekben még érződik némi alkalmi jelleg. A Nagy Lajost elsirató vers a „Halálig árva és tiszta valál” és a „nem tudtál élni” gondolatát emeli ki (Halálig tiszta), a József Attila ötvenedik születésnapjára emlékező mű, Az örök hiány köszörűjén már sokkal réteg­zettebben építi egymásra a harmincas és az ötvenes évek, a megidézett és a megidéző sorsproblémáit, s bár „tövéből sír a csillagokig / árván a meg­csalt szerelem s szellem”, mégis az utódot erőteljes és harmóniába oldott reménytudat hatja át, még ha átlátható is, hogy ennek nem a valóság, hanem a József Attila-életmű mélységeiben igazán ekkor megértett varázsköre a magyarázata. Még az ezutáni évtizedben is csak elvétve idéz meg művészeket, a Him­nusz minden időben című kötet ideillő vershármasa: a Csontváry a Bartók és a ragadozók, a József Attila! viszont, főként a két utóbbi mű, meghatá­rozó jelentőségű pályáján. E versek keletkezésének időszaka - a hatvanas évek első fele - jellegzetesen fontos mindhárom művész befogadástörténe­tében. Csontvárynak csak ekkor történik meg az igazi felfedezése, ekkor épül be nagy hagyományaink közé. Bartók és József Attila esetében pedig egy ellentmondásos, leegyszerűsítő befogadástörténeti szakaszt vált fel mind árnyaltabb, valódibb kép. E művészek munkássága és sorsa minden­napos beszédtéma volt ez idő tájt, nemcsak hagyományként, hanem köz­vetlenül a jelenhez is szólókként léteztek műveiken keresztül. Mindegyikük esetében érdekes volt az életrajz is, a mű teljes befogadástörténete is. Mind­hármuknak a félreértettséggel, illetve a félig megértettséggel kellett szem­benézniük, s egyikük sem érhette meg, hogy hazájukban igazán népszerűvé válhassanak. Bartók kivételével magánéletük is tragikus volt, de Bartók életében is felsejlett a tragédia, elsősorban a kényszerű emigrációja után. E hármasba művészettörténeti szempontból jobban illett volna Ady Endre, aki később szintén nagy versemlékeket kap Nagy Lászlótól, de ekkor alig­hanem azért marad még ki e verspanteonból a nagyfokú személyes érintett­ség ellenére is, mert ő még életében megérhette a sikert, s Nagy László számára a sikertelenségből kibukkanó siker ekkor rendkívül fontos kérdés lehetett. Ez időben személy szerint neki is a sikertelenséggel kellett szem­benéznie. 1957 után 1965-ig nem jelent meg kötete, a hivatalos és a félhi­vatalos vélemény eszmeileg és esztétikailag egyaránt tévelygőként tartotta számon, noha ő is a diadalmas költői forradalom egyik kivívója volt. 177

Next