Veres András: És megint elölről… Ady, Kosztolányi, József Attila (Budapest, 2022)

"Ebben a megváltott világban". József Attila-tanulmányok

György hegeliánus marxizmusa. Bori sajnálkozik azon, hogy Lukács nem vet­te figyelembe a költő eredményeit.64 A hatvanas évek derekán vitát váltott ki Forgács László könyve, amely első­ként vállalkozott a költő értekező életművének művészetfilozófiai felmérésére.65 Forgács munkája leplezetlenül elfogult és ideologikus. Egyik szembetűnően neuralgikus eleme az általa revizionistának tartott Lukács György elleni ha­dakozás. Gyertyán Ervin joggal ironizált Forgács beállítottságán: „Forgács vesszőparipája, ősellensége [...] minden vitapartnere közül kétség­telenül Lukács György. Elsősorban az ő teoretikus ellenfelévé kívánja felnövesz­teni József Attilát, akinek elméleti teljesítménye - Forgács szerint - mindenek­előtt abban állott, hogy [...] mindig és mindenben túlhaladja Lukácsot. [...] [M­inden tárgyilagos elemzés csak ellene mondhat annak, hogy a mai termi­nológiánk értelmében, József Attilát, teoretikus működésének egésze - s nem egyes korszakai, részletei - alapján balra helyezzük Lukácstól, és zseniális vil­lanásai, nagyszerű és mély meglátásai ellenére, súlyában, jelentőségében - mint gondolkodót, teoretikus, vagy akárcsak esztétát - föléj [e] emeljük.”66 1964-ben írta, de magyarul csak 2004-ben jelent meg az 1956-ban emigrált Lukács-tanítvány, Mészáros István könyve József Attiláról.67 A költői nyelvben rejlő ellentétes értékgesztusok problémája során szembesíti egymással Lukács 64 Vö. Bori Imre, József Attila költészete, Újvidék: Forum Kiadó, 2005. 178., 193. Bori Imre 1959-ben írt, de csak 2005-ben, posztumusz megjelent József Attila-könyve melléktermékeként készült két tanulmányát publikálta a Híd 1960-as évfolyamában, így álláspontja már akkor ismertté vált. Elsőként ő ismerte fel az értekező József Atti­la jelentőségét: „Most, hogy megjelentek prózai dolgozatai, azt kell megállapítanunk, hogy érthetetlen módon merültek feledésbe ezek az írások, mert nemcsak a költő jobb megértését segítik elő, hanem még jobban kidomborítják a filozofáló, a gon­dolkodó költő amúgy is markáns arcélét, és azt a sejtett igazságot példázzák, hogy József Attila nemcsak nagy és eredeti költő volt, hanem ízig-vérig marxista is, eredeti gondolkodó, aki olyan korban hirdette a marxista gondolkodás eleven és alkotó való­ságát, dogmamentességét, amikor az legtöbb művelőjénél dogmává kezd merevedni.” Bori Imre, József Attila tanulmányai, Híd, 1960. 9. sz. 686. 65 Forgács László, József Attila esztétikája, Budapest: Magvető Kiadó, 1965. (El­vek és Utak). 66 Gyertyán Ervin, „Csokoládé fokhagymával": Megjegyzések Forgács László Jó­zsef Attila esztétikája című könyvéhez (1966) . Uő, „Tisztán meglátni csúcsainkat” : Tanulmányok József Attiláról, Budapest: Kossuth Kiadó, 1985. 51-52. Míg Forgács erős kritikával fogadta Lukács György munkásságát, amely szerinte nem része az autentikus marxista irodalomnak, addig Gyertyán szemében vitán felül állt Lukács György marxista teljesítménye. A Lukács 1956-os politikai szereplését követő elítélé­se éppen ekkor, a hatvanas évek derekán veszítette el aktualitását. 67 Mészáros István, József Attila és a modern művészet, ford. Csala Károly, Bu­dapest: Argumentum Kiadó-Lukács Archívum, 2004. (Alternatívák). Köszönettel tartozom Tverdota Györgynek, aki felhívta figyelmemet Mészáros könyvére, és érté­kes tanácsaival segítette tanulmányom elkészítését. 189

Next