Veres András: Kosztolányi Ady-komplexuma (Budapest, 2012)

A vita kilátástalansága

(a „kimaradtak ”) Különös módon A Toll olyan jelentős munkatársai, mint Komlós Aladár vagy Németh Andor, kimaradtak a lapban folyó vitából, miközben más fórumokon hozzászóltak - többször is - az Ady-revízió kérdéséhez. Már utaltam rá,148 hogy Komlós is, Németh is rendkívül nagyra értékelte Adyt, jóllehet máshol jelölték ki az életmű csúcsát: Komlós Aladár a Vér és arany kötetet ítélte Ady felülmúl­hatatlan teljesítményének, Németh Andor viszont kései költészetét, A magunk szerelme kötettől kezdve, amely már nem a szimbólumok, hanem a mítoszok nyel­vén szól. Komlós ugyanis a Nyugat modernségéhez kapcsolódott, és fenntartásai voltak az avantgárddal szemben, míg Németh idejétmúltnak tartotta a Nyuga­tot, és közel állt Kassákhoz, Déryhez és más avantgárd költőkhöz.149 A vitában egyértelműen Ady pártját fogták ugyan, de eszükbe sem jutott megkérdőjelezni Kosztolányi jogát az újraértelmezésre. Komlós 1929 végén még interjút is készí­tett Kosztolányival, hogy nyilvánosságot kapjon: mit gondol a vitáról.150 Komlós akár találva érezhette volna magát a pamfletben, mivel a Nyugat ban publikált 1926-os Ady-tanulmányában igen pozitívan emelte ki Ady „istenné-le­­vését” és „élet-vallását”.151 152 Először a prágai Képes Hétben reflektált Kosztolányi cikkére, s bár nem értett egyet vele, elrettentő Ady-idézeteiről elismerte, hogy valóban kínosan nagyzolók és üresek, s azt is, „ideje volt, hogy az Ady-imádat mind áporodottabbá és meddőbbé váló eddigi korszakát egy friss, kritikusabb és termékenyebb időszak, a rostálás időszaka váltsa fel”. Komlós (mint az később kiderült Kosztolányi hozzá írt leveléből) érzékeny ponton támadta a vitairatot, amikor arra hivatkozott, hogy „Jeremiásnak és Jézusnak sem volt latin művelt­/ >> is? sege . A Korunk októberi számában153 Komlós már múlt időben ír az Ady-revízióról, és megállapítja, hogy „Ady sértetlenül került ki a csatából”. Az Előőrs fajvédői éppúgy tévedtek, mint a baloldali politikusok - Kosztolányit ugyanis nem a zsi­dók bérelték fel, és nem is a kurzusnak akart szolgálatot tenni -, ezt a vitát főképp esztétikai ellentétek robbantották ki. Természetesen, ahogy szexuális mo­tívumokkal mindent lehet magyarázni, úgy a politikával is. Kosztolányi tanul­mányának legjobb része, ahol Ady híveinek türelmetlen terrorjáról írt. Igazát mi 148 Lásd Az Ady-revízió közvetlen előzményei című alfejezetben. 149 Vö. Tverdota György: Németh Andor. Egy közép-európai értelmiségi a XX. század elsőfelé­ben. 1. kötet. Balassi Kiadó, Bp., 2009. 126. 150 Komlós Aladár: Kosztolányi mérleget csinál az Ady-revízióról i. m. 1236. 151 Komlós Aladár: Ady Endre. Nyugat, 1926. 2. szám (január 15.), 99—101., illetve uő: Kritikus számadás. Szépirodalmi Könyvkiadó, Bp., 1977. 427—431. 152 Komlós Aladár: Irodalmi napló. Ady revíziója. Képes Hét [Prága], 1929. 32. sz. (augusztus 11.) 772. 153 Komlós Aladár: Bocsánat, Ady-revizió. Korunk, 1929- október, 706—711., illetve uő: Táguló irodalom, 366—373- Az utóbbi oldalszámaira fogok hivatkozni. 222

Next