Veres András: Kosztolányi Ady-komplexuma (Budapest, 2012)

A vita kilátástalansága

értekezői pályáján különleges figyelem illeti meg. Ez volt az első eset, hogy egy országos érdeklődésre számot tartó kérdésben, a széles nyilvánosság figyelő te­kintete előtt gondolkodóként bemutatkozhatott, kritikusként ítélkezhetett, nemcsak Ady tárgyában, hanem a vitában előtte szereplőknek a tárgyalt ügyet túlhaladó szellemi habitusában is.”96 A kritikai kiadás egyik fontos felismerése, hogy úgy tartja számon az Ady-víziót (a Babits-pamflet és más József Attila-szö­­vegek társaságában), mint a költő művészetbölcseleti alapvetésének, az Ihlet és nemzetnek gyakorlati alkalmazását: „A 24 éves fiatalember nem mulasztotta el újonnan kialakított elméleti fegyverzetét összemérni a tekintélyes pályatársak tudásával, hogy szakszerűsége, elméleti elmélyültsége folytán fölébük kerüljön, a legtudományosabb választ adja az Ady-revízió során felvetődött kérdésekre. [...} Az Ady-vízió a költő művészetbölcselete, egy aktuális irodalmi feladat meg­oldására mozgósítva, valójában annak ürügyén kifejtve.”97 József Attila Zsolt Bélához fűződő, 1923-ig visszanyúló ismeretsége, majd ba­rátsága révén lett A Toll munkatársa.98 Mint Ignotus Pál írja, „A Toll körében te­hette első kísérletét, hogy többé-kevésbé felnőttek közt legyen annyira felnőtt, amennyire a maga kifésülhetetlenül bozontos géniuszától telik”.99 Nem akármi­lyen lehetőséget jelentett számára, hogy bekapcsolódhatott a vitába, méghozzá utolsóként, a teljes vitaanyag ismeretében. Cikke első, terjedelmesebb részében éppen ezt használja ki, és kommentárokat fűz az Ady-revízió cikkeihez (s nem csakA Toliban megjelentekhez).100 Fogalmazhatunk úgy is, hogy József Attila is megírta a maga vitazáróját, méghozzá Zsolt Bélánál jóval alaposabban. A sok jegyzet és a néhány mondatos „kisportrék” túllépik az értekezés tárgyául és ürü­gyéül szolgáló Ady-probléma kereteit. Tverdota György találó megfigyelése szerint József Attila valójában a húszas évek irodalmi életéről von mérleget, és egyúttal saját évtizedes művészi pályája alakulásáról is.101 Jóllehet csak cikke má­sodik részében fejti ki művészetbölcseleti elgondolásait, részben ezeket érvénye­síti akkor is, amikor másokat bírál. 96 Tverdota György: Ady-vízió, in József Attila: Tanulmányok és cikkek. 1923—1930. Ma­gyarázatok. [A Magyarázatokat] írta Tverdota György. Osiris Kiadó, Bp., 1995. 155-176. í. h. 157. 9 Tverdota György i. m. 161. 98 Zsolt Béla recenziót írt József Attila első verseskötetéről, a Szépség koldusától (a Világ I923. április 22-i számában jelent meg). — Kapcsolatukról lásd Tasi József i. m. 144. 99 Ignotus Pál: Csipkerózsa i. m. 28. 100 József Attila kitér Hadik Mihály gróf, Aczél Benő, Babits Mihály és Fenyő Miksa írá­saira is. 101 József Attila „élt a kínálkozó ritka alkalommal, hogy Adyról, Babitsról, Kosztolányi­ról, Ignotusról, Kassákról egy füst alatt nyilatkozzék”, röviden hivatkozott Hatvány Lajos­ra és Szabó Dezsőre is, ugyanakkor kimaradt Móricz Zsigmond és Juhász Gyula említése, ami arra utal, hogy „az írói arcképcsarnok és az irodalmi életről alkotott átfogó kép spontá­nul, az alkalomnak alárendelten, rögtönzötten” jött létre. — Vö. Tverdota György: Ady­­vízió, in József Attila: Tanulmányok és cikkek. 1923—1930. Magyarázatok, i. m. 159. 212

Next