Veres András: Kosztolányi Ady-komplexuma (Budapest, 2012)

A vita kilátástalansága

Tverdota felhívja a figyelmet arra is, hogy a kortársakról adott kép és ítélet éppúgy kifejteden, „s éppúgy rászorul arra, hogy az utalások rejtett tartalmait utólag fejtsük föl, mint az Ady-kép esetében”.102 Még inkább elmondható ez Jó­zsef Attila művészetbölcseleti koncepciójának bemutatásáról, hiszen csak egy­két aforisztikus részletet villant fel belőle. A cikk végén található nevezetes meg­állapítások, mint „A nemzet: közös ihlet. A költészet a nemzet lelkében ható névvarázs”,103 odavetett, talányos állítások, az előttük található esztétikai gondo­latmenet vázlatossága miatt. A szerző által megfogalmazott szándék ellenére ki­nyilatkoztatásként hatnak inkább, mint következtetésként. Nem meglepő hát, hogy a kortársak keveset értettek az egészből, illetve csak annyit, hogy az indu­ló költő nagy mellénnyel szórja ítéleteit boldog-boldogtalanról. Az Ady-vízió tu­lajdonképpeni értelme csak József Attila értekező életműve felől, töredékben maradt művészetbölcseleti koncepciójának feltárásával fejthető ki (illetve meg). Már csak ezért is érdekes fordulat, hogy az utolsó másfél évtizedben megkísé­relték az Ady-revízió felől felmérni József Attila vitacikkének jelentőségét. E né­zőpontból kiindulva talán Szitár Katalin értékelte a legtöbbre.104 Úgy találta, hogy a költő tanulmányértékű hozzászólása (amely csak következtetéseiben vi­tacikk) „a lezajlott polémia egész menetén végigtekintve jelöli ki annak fő irá­nyait, de minden irány jellegzetességeként ugyanazt a vonást éri tetten, neveze­tesen, hogy a megszólalások tárgya lényegében nem maga az Ady-mű, hanem Ady ürügyén való önkifejezés: a véleménymondók saját eszmei, politikai, eszté­tikai elveinek, ideáljainak belefogalmazása a költő életművébe. {...] O az első s az egyetlen is, aki nyíltan kimondja, hogy a revízió azért vált »vízióvá« (igazol­hatatlan, szubjektív értékelések terévé), mert hiányzik belőle az, aminek alapján — akár Adyról, akár Kosztolányiról - ítélni lehetne: műveik elemzése. Sokatmondó József Attila személye még egy szempontból. O nemcsak véle­ményformálásában páratlan, hanem alkotóként is az: nem védi Kosztolányit ott, ahol nem ért vele egyet, ugyanakkor ellenfeleinek sem ad igazat, s ez valószínű­síthetően annak a következménye, hogy költészete számos vonásában közel áll Kosztolányiéhoz — számára Kosztolányi mint alkotó azonosítható, míg a vita többi résztvevője ideológiai szempontok szerint ítél róla mint művészről (illetve: ítéli el).”105 Szitárnak természetesen igaza van abban, hogy József Attila elégedetlensége mindenekelőtt a műelemzés elmaradásának szól. Csak az a bökkenő, hogy József Attila hozzászólása is elmarasztalható e vétségben. Miközben Kosztolányi szemé-102 Uo. 103 József Attila: Tanulmányok és cikkek. 1923—1930. Szövegek, i. m. 170. 104 Szitár Katalin: Narratíva a lírában és líraiság a prózában. Poétikai szempontok az „Ady­­revízió” értelmezéséhez, in Újraolvasó. Tanulmányok Kosztolányi Dezsőről. Szerk. Kulcsár Szabó Ernő, Szegedy-Maszák Mihály. Anonymus Kiadó, Bp., 1998. 272-290. 105 Uo. 272-273. 213

Next