Veres András: Kosztolányi Ady-komplexuma (Budapest, 2012)

A vita kilátástalansága

Kassák „kellemetlen” igazságait. Ugyanakkor fennakad az Adyt és Kosztolányit szembesítő, erőltetett tipológián.123 „Poétikai kézikönyvek nyomán verset írni nem lehet — szögezi le József Attila. — Ha jó versről van szó, úgy Ady épp úgy törvényekre építi fel költészetét, mint ahogy Kosztolányi művészetéből is törvé­nyeket lehet kikövetkeztetni. Továbbá minden vers versélményt produkál, akár külső történeti élmény, akár a legbensőbb lelki mozzanat a vers lelkének apropó­ja. Ha konstruál a költő, úgy valószínűleg verset ír, de ha rekonstruál, úgy zavar­ban vagyok, mert nem tudom, mit csinál.”124 József Attila mindössze két esetben veszíti el tárgyilagosságát. Magasztalja Ignotus írását, jóllehet szinte semmiben sem ért vele egyet — nyilvánvaló, hogy pozitívan elfogult a szerző személye iránt. Babitsról viszont nincs egy jó szava sem. A róla szóló részt azzal nyitja, hogy Babits őszintétlenségével szembesíti az olvasót: „Babits Mihály azzal kezdi, hogy Kosztolányi kitűnő értő. Nálunk szo­kás általánosságban magasztalni, ha konkrét kifogást akarunk tenni. Ez a szel­lem nem becsülése.”125 József Attila — miközben védelmébe veszi Adyt — megér­tőbbnek mutatkozik az Adyt támadó Kosztolányi, mint az Adyt védő Babits iránt.126 Sőt éppen hozzá képest, vele szemben kívánja bemutatni azt, hogy mi­képp kell Ady híres sorait („Röpülj, hajóm, /[...} rajtad a Holnap hőse.”) művé­szileg indokolni.127 Babits „szimbólumépület” metaforája legalább akkora tilta­kozást vált ki József Attilából, mint amekkora elismerést Fenyő Miksából. József Attila úgy érvel, hogy a szimbólumépület olyan egységet sugall, amely aligha áll­123 Emlékeztetőül Kassák szövege: „különbséget kell tennem a versíró művész és az erup­tív erőkkel telített ember között, aki történetesen versekben fejezi ki magát. Az egyik re­konstruál, a másik konstruál. Az egyik, mondjuk, versben rögzíti meg élményeit, a másik versélményeket produkál. {...} Kosztolányi törvényekre építi föl művészetét, Ady költésze­téből törvényeket lehet kikövetkeztetni.” — Kassák Lajos, Az írástudatlanok vagy az írástudók árulása? A Toll, 1929. 15. szám (július 28.), 16—21. 124 József Attila: Tanulmányok és cikkek. 1923-1930. Szövegek, i. m. 161—162. 125 Uo. 156. 126 A Babitsosai szembeni ellenszenv tehát korábbi, mint azok a szakirodalom által hivat­kozott későbbi sérelmek, amelyekkel a Babits-pamflet megszületését magyarázni szokták. Ezt már Tverdota György fölvetette — lásd Tverdota György: Ady-vízió, in József Attila: Tanulmányok és cikkek. 1923—1930. Magyarázatok, i. m. 160—161. 127 Bár József Attilának nem tetszik, hogy a Holnap nagy kezdőbetűvel áll, nem esik za­varba, „megoldja”: „A Holnapot nagy H-val írni gyerekesség, de a dolog művészi részéhez nem tartozik — végeredményben társalkodónő is felolvashatja.” — József Attila: Tanulmányok és cikkek. 1923—1930. Szövegek, i. m. 157. — Már utaltam rá az Ady hatása és hatástalansága című alfejezetben, hogy Németh Andor szerint éppen a szimbólumok túlzott erőltetését kri­tizálta a legélesebben József Attila — lásd Németh Andor: József Attila (1942), in uő: József Attiláról. Sajtó alá rendezte Réz Pál. Gondolat, Bp., 1989. 73- — Ez is azt mutatja, hogy sa­ját költészeteszménye befolyásolta kritikáját. 217

Next