Veres András szerk.: A lélek, a lét türelme. Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2017)

József Attila elméleti tájékozódása

146 Verbs András levelében kritikusnak ajánlkozott a laphoz, s azzal indokolta jelentkezését, hogy „megdöbbentő tapasztalata”, mennyire hiányzik nálunk - kivált a verskritika terén ­­az „alapos, formaelemző, tehát tulajdonképpeni tárgyszerű, mesterségbeli” kritika.6 Vagyis olyan igénnyel lép fel, amely mintegy megelőlegezi az 1930-as Babits-bírálat műfaji megjelölését, a „tárgyi kritikai tanulmányt”.7 Végül nem a Széphalomban, hanem a Nyugatban jelent meg három recenziója az év folyamán, valamennyi verseskötetről szól, és azt teszi mérlegre, hogy mennyire jártasak a költői mesterségben. Már e korai írásaiban is jellemzi József Attilát az a költő-kritikusoknál gyakori eljárásmód, hogy a tárgyalt művet-műveket rövidre zárva minősíti, a megvalósítás sikerességét vagy sikertelenségét mondja ki, ennek bizonyítását pedig mintegy rábízza egy-két jól megválasztott idézetre - azaz szíve­sebben demonstrál, mint elemez. Ugyanakkor a három írás számos tekintetben különbözik egymástól. Terescsényi Györgyöt a recenzens Juhász Gyulával rokonítja, s föltétlenül tehetségesnek tartja, amit nemcsak méltató szavai jeleznek, hanem az is, hogy kritikai észrevételeit (leg­alább részben) konkrét példákkal igyekszik megvilágítani.8 Brichta Cézár költészeté­vel viszont alapvetően elégedetlen, ezért bírálatát egy általánosabb probléma részeként fogalmazza meg. A „szocialista voltukkal hivalgó költőtársaim munkáiban - írja József Attila - csak a századvégi március 15-i hazafias ódák absztrakt lelkesedését találom, sokszor a háború után konstruált, tehát még absztraktabb formanyelvvel, néha pedig hangulatos szentimentalizmussal, de nem egyszerű és komoly átfogó érzéssel, amely (tulajdonképpen a költészetben mindig) lelki világrendet jelent”.9 Az, ahogy József Attila szóvá teszi a formanyelv inadekvát voltát, és a meggyőző erő hiá­nyára következtet belőle, nem áll távol Kosztolányi egy évvel később írt híres-hírhedt Ady-pamfletjének érvelésétől, de míg az utóbbi ebből Ady politikai költészetének őszintétlenségére következtet, addig József Attila a bírált költő önállótlanságára. A Nyugatban publikált harmadik írása kevésbé sikerült, mint az első kettő. Nem is leplezi kedvetlenségét, hogy gyönge, művészietlen szövegekkel kell bíbelődnie, miköz­ben a költészet mibenlétéről elmélkedhetne. A cikk felütése meglehetősen szokatlan módon vonja be a recenzens beszédhelyzetét a szövegbe: „Lőrincz Jenő munkáival kapcsolatban elsősorban általánosságban kellene beszélni a versről, ami azonban nem lehet az ad hoc kritika feladata. Ezen a szép júliusi estén bizony sok gyönyörű - mert igaz - elvontság ring az ember esze-velejében, azonban ebben Lőrincz Jenő könyve 6 József Attila Zolnai Bélának (1928. március 29.), in JAL 2006, 218. 7 Vő. József Attila, Az Istenek halnak, az Ember él. Tárgyi kritikai tanulmány Babits Mihály versesköte­téről, in JATC11995,216. 8 József Attila, Délibáb. Terescsényi György versei, in JATC11995,12-14. 9 József Attila, Egyszerű énekek. Brichta Cézár versei, in JATC11995,15. Utóbb ez a recenzió nagyobb figyelmet kapott, mert a korabeli szocialista költészet fölött gyakorol bírálatot.

Next