Veres András szerk.: A lélek, a lét türelme. Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2017)

Móricz Zsigmond és József Attila

94 Veres András lebecsülte kockázatvállalását, mint ahogy az ellentábor erejét is.31 „Móricznak könnyű a dolga velük szemben” - írta, holott csöppet sem volt az, annyira nem, hogy végül Móriczot rászorították a nyilvános bocsánatkérésre. De éppen azért, mert szerintem is meggondolatlan és súlytalan József Attila írása (Móricz talán nem is szerzett róla tudomást), nem tulajdonítok nagy jelentőséget neki a kettejük kapcsolatának alakulása szempontjából. Most rátérek a másik fél, Móricz Zsigmond József Attila-értékelésének problémájára, amelyről már korábban is esett szó. Egymásra találásukat szerintem is komolyan kell venni, de látni kell e kapcsolat határait is. Mindenekelőtt sietek leszögezni: Móriczot nem a költő érdekelte, hanem József Attila emberi habitusa és társadalmi dinamikája. A Hadik kávéházban meghallgatott vallomás írói nyersanyag volt számára, érdekes és tanulságos, de nem több. S ha elismerjük is e találkozás fontosságát, nem becsüljük túl - végül is nem követte újabb. Nekrológjában Móricz éppen ennek elmaradását fájlalta. A Nagyon fáj kötet verseihez fűzött megjegyzései is szinte kizárólag a. proletár menta­litás sajátosságait próbálják meg számba venni. József Attilát az író mint egy társadalmi réteg képviselőjét fogja fel és fogadja el. A bűn című vers alapján azt a következtetést vonja le, hogy a bűn a költő előtt „tisztázatlan, misztikus valami, mint a proli előtt, aki nem tudja, mi a bűn és csak annyit érez, hogy állandóan a feje fölött lóg a pallós ismeretlen bűnökért”. Az Én nem tudtam című vers attitűdjét abban látja, hogy „a proli gyerek fel­­világosul a freudizmusban s első alapérzése, hogy hisz ez az, amit tilt a törvény”. A város pereménből a „társadalom öntőformái” megfogalmazását emeli ki, és a „tiszta proletár szemlélet” megnyilatkozásának nevezi, amit „csak a külvárosi proli” érez igazán.32 A Várostrom című emlékbeszédében is, ahol Móricz a legtovább ment el a költővel való azonosulás kinyilvánításában, a szoros olvasás számára nyilvánvaló a szerző distancíro­­zó gesztusa is. „József Attila bizalmas perceiben megvallotta barátai előtt, dicsekedve a társadalmi bélyeggel, hogy ő proletár gyermek.” - írja Móricz, s ő éppen ebből indul ki. „Megmozdult a föld. Tízezer éven át mint fekete sár feküdt, lenyomva s összepréselve az az elem, melyet ma proletariátusnak nevezünk. Eddig is tele volt zseni-csírákkal, de azok kivétel nélkül mind elhaltak, mielőtt felvirágozhattak volna. Ha csak át nem ültette őket a sors a magasabban fekvő ágyakba, ahonnan kinőve a magasabban fekvő rétegek értékévé váltak. De József Attilában küzdött az ősiség s már a mai szellemiség­gel találkozva, benne maradt a gyermeki múlt a férfikorig s költészete alapjában véve a proletariátus vergődése volt az idegen környezetben.”33 Tehát Móricz számára a kultúra meghódításának esélye és kockázata az igazi kérdés. József Attila költészetének sajátos helyzetét abban látja, hogy nem próbál „a magasab­ban fekvő rétegek értékévé válni”, hanem a saját társadalmi rétegét akarja képviselni. 31 Lásd a Szabolcsi Miklós által sajtó alá rendezett kritikai kiadás 343. lapján. 32 Lásd Móricz Zsigmond jegyzetei József Attiláról, i. m., 396. 33 KJA21987,1093.

Next