Vígh Éva (szerk.): Állatszimbólumtár. A-Z (Budapest, 2019)

M

Majom 219 Majom mot vezetni”, „olvasva megy a majmok kö­zött”, 26 továbbá „szőrös, mint a majom”, „ma­gas neki, mint majomnak a zongora”, „ugrál, mint majom a ketrecben”, „(úgy) ül, mint majom a köszörűkövön”.27 Ma is használják a „majomszeretet” kifejezést, főként az olyan szülőkre, akik a gyermeküket rajong­va szeretik, és túlságosan elfogultak vele. „A majom is szereti a fiát”, ill. „a majomnak is szép a maga fia”, mondták általában elné­zően, ha a külső szemlélő szerint nem sok oka volt arra a szülőnek, hogy büszke legyen a gyermekére.28 „Most ugrik a majom a víz­be”, vagyis most következik még a java va­laminek. Ugyanakkor ugyanezt a mondást kis változtatással a megesett lányra is alkal­mazták: „Akkor ugrott a majom a vízbe” ­­vagyis akkor esett meg a leány.29 Egy Mar­­galits Ede által gyűjtött mondásban az ember állatokkal való kapcsolata a következőkép­pen foglalható össze: „Az embert hordozza a ló, eteti az ökör, ruházza a juh, védelmezi a kutya, követi a majom, megeszi a pond­­ró.”30 A népi biblikus történeteket tartalma­zó Parasztbibliában több helyen említik a ~t. Az egyik történet szerint a ~ nevetés köz­ben ledörzsölte a fenekéről a szőrt, amely Ádámra és Évára potyogott, akik azóta sző­rösek.31 Az emberek -tói való származásáról szóló történet szerint: Káin, miután nem volt senki, akivel „közösködhetett” volna, a ~kkal tette ezt. Ez az oka annak is, hogy a férfiaknak azóta borotválkozniuk kell.32 Egy másik történet szerint az ember (való­színűleg Ádám) Istentől csak harminc évet kért, de rájött, hogy ez kevés, nem akar ilyen korán meghalni. Ezért kiegyezett az állatok­kal, akiktől kapott még éveket. A -tói tíz évet kapott, ezért az élete utolsó időszakában „gyerökségbe van, mán akkó játszanak vele, mint a majommal szokás”.33 Az egyik, Zala­­bérben gyűjtött játéknak „majmozás” a ne­ve. Általában tíz-tizenöt gyermek, főleg fiúk játszák/játszották.34 A szigetvári néphit sze­rint, ha valaki egy fekete jérce tojását három Játszadozó majmok. Raff, Természet-históriája hétig a bal hóna alatt hordozza, ujjnyi nagy­ságú, -fejű emberke kel ki belőle, aki min­den kívánságát teljesíti.35 Hasonló hiedelem­lényt az ország más területein is ismertek, „lidérccsirke” (mit-mitke), ill. ördög vagy ->kígyó formájában. • A magyarországi mű­vészetben sokféle szimbolikus értelmet hor­dozhat: ördög, gonosz, bűnösség, legyőzött bűn (leláncolt ~), királyi gazdagság, bőség, fejedelmi pompa igényei, balgaság, bujaság, ízlés, tapintás, a természet utánzása a mű­vészetben.36 A (láncra vert) - a bűnt, az „ál­lati” ösztönök rabságában élő embert, a föl­di javakban való tobzódást jelképezi. Ábr. Venus tükörrel c. olajfestmény (17. sz.)37; Batthyány Gyula: Rokokó dámák (1914); Aba-Novák Vilmos: Laura (1930).38 A vele­­méri templom Háromkirályok imádása fres­kójelenetén (1378) a lóról leszállt harmadik király lovának kantárát egy, a lovagi nyergen ülő - tartja, a távoli, egzotikus világra utal­

Next