Vígh Éva (szerk.): Állatszimbólumtár. A-Z (Budapest, 2019)

Sz

Szarvas, őz 331 Szarvas, őz hívekhez hasonlítja „a szép forrás kút főhöz kívánkozó Szarvasihoz, valamint a ~ sze­lídségét az egyházhoz. A kígyó és a ~ közti ellentétet is taglalja. A -csorda összetartását az egymást segítő gyülekezeti tagok példá­jaként írja le, a szarvát emelő ~t az Istenre figyelő hívő jelképének tartja, viszont az ágas-bogas szarv, mint hiú érték veszélyét is hangsúlyozza.29 Bőd Péter biblialexikonjában a ~ a serénységet, Krisztus követőit jelenti, valamint a vadászoktól űzött - „ábrázolja a Krisztust a ki az ellenségtől üldöztetvén, a’ nagy hegyeken, az az a hatalmas Országokon sebessen el-ment a maga esméretét el-ter­­jesztette.”30 • Balassi Bálint „Mint az szomjú szarvas, kit vadász rettentett” kezdetű költe­ménye a 42. zsoltár parafrázisa. A hun-ma­gyar eredetmonda legismertebb költői fel­dolgozása Arany János Rege a csodaszarvas­ról c. műve. József Attila A csodaszarvas c. költeménye a -legendát idézi, a múltbéli mí­toszok helyett jelen értékét hangsúlyozva: „Hejh magyarok, hajh szegények, / hova űz­ni azt a gímet? [... ] Tisza mellett, Duna mel­lett, / az a szarvas itt legelget”. A - és az őz az irodalomban is pozitív érzések hordozó­ja. A magyar nyelvű költészet egyik legszebb hasonlatába, Szenei Molnár Albert XLII. zsoltárába így került: „Mint az szép híves patakra / Az szarvas kívánkozik, / Lelkem úgy óhajt Uramra, / És hozzá fohászkodik.” Kölcsey Ferenc Dobozi c. versében az üldö­­zöttség jelölője: „S mint sebhedt őz zöld fák alatt / Hordván kínját magával, / Fut a ma­gyar mint gondolat”. Vörösmarty Szép Ilon­kájában viszont a lenge nőiségé: „s iramlik, s mint az őz futása, / Könnyű s játszi a lány illanása”. Arany János Rózsa és Ibolya II. c. töredékes versében a vadászról szólva az ál­dozat: „Nem maradt meg tőle békén / Őz vagy szarvas a vidéken”. Még ennél a meg­közelítésnél maradva, Tompa Mihály A seb­zett szarvas c. verse teljes egészében a vadá­szatról szól, első sora: „Fuss, fuss, nemes vad, gyors szökéssel!” Juhász Gyula lapánosan c. versében párhuzamba állítja az üldözőt és az üldözöttet: „Egy őzet lőttek a szegény vadá­szok, / Kiket az élet űz, e rengeteg. / Az őz szeméből könny és vér szivárog, / De boldo­gabb már, mint az emberek!” József Attila Bánat c. versében a farkasok űzte -sál azo­nosul a költő. • A csoda- mondakör hagyo­mányának köszönhetően a népi kultúrában való megjelenése is igen gyakori és több nép körében is hangsúlyos.31 A - minden nyelv­ben álnévként szerepelhet, mivel „szent állat” így valódi neve nem mondható ki.32 A kö­zépkori mondákban gyakran templomok építési helyét is egy csodás módon megjele­nő és eltűnő - jelöli ki. A népmesékben a ­­egyrészt a hiúság, a büszkeség ábrázolására szolgál, másrészt az ügyesség és a gyorsaság jelképe. A dunántúli termékenységvarázsló regösénekekben a csoda- mindig hím, „cso­­dafiúszarvas”, a téli napfordulóhoz kapcso­lódó asztrális szimbólum. A - alakja a nép­művészetben is kedvelt motívum. Szövött és festett textíliákon is közkedvelt, textíliákon leegyszerűsített változatban jelenik meg, ál­talában sorban rendezett, ismétlődő motí­vumként, lépő vagy fejét hátravető alakban. A fazekasságban a ~ábr.-ok elterjedésében a íenét kedvelő szarvas. CC

Next