Vilcsek Béla: Az irodalomtudomány „provokációja”. Az irodalmi folyamat (Budapest, 1995)

A műalkotás mint folyamat

Az olvasói tudatnak ez a különböző valóság-, érzés- és magatartássíkok kö­zötti folytonos villódzása nem csak József Attilánál és nem csak költői alkotások­nál figyelhető meg. A nyelvi jelek „hosszmetszeti" ismétlődéseinek és az akár többszörösen összetett képek metaforikus, „keresztmetszeti" rétegeinek befoga­dásakor ugyanezt a tudati vibrálást tapasztalhatjuk a prózai és drámai művek esetében is. A népdalok vagy népmesék kezdésénél és zárlatánál például valóság és lát­szat, állítás és tagadás, pozitív és negatív értékek, a hangok akusztikai hatásának egészen gazdag váltakozása valósul meg: + ­­+ +- Egyszer volt, hol nem volt, hetedhét országon is túl, túlnan­­+ ­is innen, innen is túl, volt egyszer egy... + - +- Arra, arra lefelé, egy kicsit felfelé, Tiszán túl, Dunán + - + túl, hol a kurta farkú malac túr, volt egyszer egy... + ­­+- Mondjam, ne mondjam, úgyse hiszitek, én is ott voltam... +- Még ma is élnek, ha meg nem haltak... +- Ha meg nem állt, talán még most is szalad... A 20. századi modem próza és dráma nyelvileg felfokozott szövege is szinte szavanként él az ellentételezésnek, belső feszültségkeltésnek ezzel az eljárásmód­jával. Az olvasó tudatát pillanatonként különböző értékek, érzelmek, valóságsí­kok közötti vibrálásra ösztökélve. Déry Tibor, már címében is ellentmondást rejtő novellájának, a Vidám temetésnek egy részlete például pontosan mutatja, hogy ezt a hatásmechanizmust miképpen lehet a könyörtelen szatíra szolgálatába állítani: + ­­+ - A két másik öregasszony átgondolt stratégiai terv híján s + - + mivel mindketten egyformán utálták az ügyes Berta nénit, egy + - + ­­csendes ellenzéki padocskán húzódott meg, s ha a - + reszketősfejűnek valamelyik buzdításáról félreérthetetlenül + kiderült, hogy olyasmire vette rá az asszonyt, amit az - + utólag megbánt, akkor mindketten rácsaptak. 67

Next