Duló Károly: Közelítő távolítás (Budapest, 2007)

10. Néhány következtetés

10. Néhány következtetés hitelesnek fogadják el, s így a közfelfogás számára - csinált mivol­tuk ellenére - dokumentumértékűvé válnak. A távolítás és a filmigazság viszonyának pontosabb felvázolása ér­dekében vessünk össze három, a fasizmusról szóló filmet! LENI Rieffenstahl a kortárs - és szemtanú -, az ismert színész­nő, aki a Harmadik Birodalom filmvilágának meghatározó alakjává vált, a Nemzetiszocialista Német Munkáspárt 1934-es nürnbergi kongresszusáról készített kétórás filmet Az akarat diadala címmel. Ez a dokumentumfilm-mezőbe öltöztetett, látványos tömegjelene­tekben gazdag és rendkívül hatásosan megszerkesztett film „egy pillanatra sem hagyja ellankadni a néző figyelmét: a vonuló mene­tek és a járdaszélen álló, lelkes nézők a moziban ülőt is az esemé­nyek részesévé teszik. A hatalmas, egységes kivitelezésű nürnbergi kongresszusi épületek és a felvonulók sorai mértani alakzatokat képeznek. A középpontban Hitler alakja áll...”126 A film látszólag egy eseménysorozatot dokumentál, valójában azonban egy ideoló­giai és politikai hitvallás. A rendező számára a valóság nem önér­tékét jelentette, csupán eszköz volt a kezében arra, hogy fasiszta beál­lítódásának meggyőző kifejezést adjon, s igazából visszaélt a hangos mozgóképek eredendő, különleges hitelével. Tudható egyébként, hogy a rendezőnő még a kongresszus menetébe is beleszólhatott a nagyobb látványosság, a „filmszerűség” érdekében.­­Az események át-, illetve megrendezését - sőt kierőszakolását­­a televízió tette mindennapos, megszokott gyakorlattá. A valóság „televalósággá” alakításának különböző fokozatai vannak. Van, ahol a televízió csak „a valóság szolgálatába áll” azzal, hogy „színre állítja”. Az államférfiak találkozásai például a televízió jelenléte nélkül más­ként zajlanának le, mint kamerák kereszttüzében. Van, ahol „a való­ság szolgálja a televíziót”. Ilyen volt például Károly herceg és Lady Diana esküvője 1981-ben, amikor módosították a színeket, a kör­nyezetet, még az eseményeket magukat is, hogy „az évszázad eskü­vője” a kívánt propagandacélokat valósítsa meg embermilliók kép­ 126 A film krónikája. A magyar kiadást szerkesztette Markó László. Készült az Officina Nova gondozásában a Chronik des Films Chronik Verlang im Lexi­kon-Verlag, München 1994-es kiadása alapján. Officina Nova, Budapest, 1995. 115. o.

Next