Duló Károly: Közelítő távolítás (Budapest, 2007)

10. Néhány következtetés

Közelítő távolítás tófilmek jobban dokumentáltak. Hogy a dokumentumfilmek tük­rözték kevésbé a valós történéseket, annak magyarázata első­ pillan­tásra kézenfekvőnek tűnik, hiszen ahol több a távolító mozzanat, ott több - emberi döntésen alapuló - beavatkozás történik, azaz több lehetősége van a manipulációnak. Nyilvánvaló, hogy a filmké­szítés minden egyes választásánál meg lehet(ne) találni azt a meg­oldást, amely a legkevesebb elváltoztatással jár, s így a lehető legtár­­gyilagosabb képet festi a valóságról. Ez azonban egyáltalán nem a leghívebb, legigazabb kép lesz, csupán az, amelyik mechanisztikus értelemben áll legközelebb a tárgyához. A valódi dokumentumfilmezés viszont egészen mást jelent. Ne­vezetesen azt, hogy a filmkészítő minden egyes filmes eszközt - a közelítő és a távolító mozzanatokat egyaránt — annak a célnak ren­deli alá, hogy alázattal és művészi tisztességgel a lehető legigazabb képet munkálja ki a valóságról. József Attila csillagjárás­­pontosságú, szép szavaival: „Te jól tudod, a költő sose lódít, az igazat mondd, ne csak a valódit” (József Attila: Thomas Mann üdvözlése) A felszínes gondolkodásmód azt sugallná, hogy egy adott törté­nelmi pillanatról a leghívebb dokumentumfilmet bizonyosan a szemtanú tudja elkészíteni. Kézenfekvő, hogy az újrajátszásokat, a rekonstrukciókat csak komoly fenntartással fogadhatjuk el a valóság hiteles képeként. Ugyanakkor mind az egyetemes, mind a magyar filmtörténet ismer számos olyan képsort, amelyek rekonstruáltak ugyan, mégis az adott esemény megkérdőjelezhetetlen dokumen­tumaivá váltak. Ilyenek például a Téli Palota ostromáról készült - más filmekben is sokszor idézett­­ képsorok, amelyek voltaképpen Eizenstein rendezői remeklései az Október című filmből, vagy a magyar híradások által Pest környékén rekonstruált 1945-ös első földosztás jelenetei, amelyek dokumentumértékét szintén az erő­sítette meg, hogy sok későbbi filmben eredeti dokumentumként idézték. Vannak tehát olyan jól sikerült rekonstrukciók is, ame­lyekben többnyire a kortársak sem találnak kivetnivalót, hihetőnek.

Next