Gelencsér Gábor: Közelkép: Portrék, témák, formák a magyar film történetéből (Budapest, 2022)

PORTRÉK - Egy küldetéses ember (Kósa Ferenc)

PORTRÉK 80 ahogy az öngyilkossági jelenetet sem „datálja vissza”. A film végül a „puha” kultúrpolitika kiszámíthatatlan működési módjának köszön­hetően kijut az 1967-es cannes-i fesztiválra, ahol elnyeri a legjobb ren­dezés díját, így két év késéssel itthon is bemutatják, s ezután már egy sor hazai elismerést kap. A filmbeli barátságtörténet morálját tehát az alkotó személyes morális magatartása is hitelesíti. Ám e művön kívüli szempontnál jóval meggyőzőbb a Tízezer nap máig lenyűgöző esztéti­kai fegyelme és rendje, amely a szereplők és a történet erkölcsi kihí­vásait, drámáját, annak mélységeit és magasztosságát, a megingásokat és a mindenek feletti elvhűséget közvetítik. széles István és Bánó Fülöp együtt éli a Horthy-korszak nyomorúsá­gos paraszti életét. Bánó kommunistaként próbál változtatni sorsukon, széles egyedül a földhöz való archaikus ragaszkodásban bízik. A törté­nelem többször is szembefordítja őket egymással, próbára téve barát­ságukat. Bánó ’45-ben földet oszt, majd a téeszesítéssel visszaveszi, s a beszolgáltatást megtagadó barátját munkatáborba száműzi, széles vi­szont ennek ellenére bújtatja őt az ’56-os forradalom alatt. A hatvanas évek konszolidációjakor már ő is belép a téeszbe, saját további életét viszont hiábavalónak találja, s öngyilkosságot kísérel meg. A történe­lem kibírhatatlan terhét talán a fia, az utódok képesek immár jobb kö­rülmények között tovább vinni. A konszolidáció eredményességét su­galló zárlat már kétségtelenül megfelel az aczéli intenciónak (e téren a rendező ugyanis engedett a nyomásnak: így alakult ki a film jelentős jelenig ívelő keretes szerkezete). A Bartók és József Attila szellemi útmutatásával felvértezett, a tengerig eljutó, a végtelen perspektíva távlatát elnyerő fiú allegorikus képe mindazonáltal – a kultúrpolitikai beavatkozás következményeként – külsődleges, mondhatni ideologi­kus marad, szemben az addig elvezető harminc év emelkedettségében is megrendítő szenvedéstörténetével. Az esztétikai bicsaklást akár a cenzori beavatkozás kicselezésének, jobban mondva leleplezésének is tekinthetjük. A történelmi fejezetekben család- és barátságtörténetet látunk, amelyben különösen széles István hozzátartozóinak jut fontos sze­rep, ám a történet fordulatait kizárólag politikai események és az azok melletti vagy elleni kiállás alakítja. A személyes lélektani motiváció tehát háttérbe szorul, vagy ha látszik is belőle valami, az nem pszicho­lógiailag, jóval inkább ideológiailag motivált (beleértve a legmélyebb egzisztencialista krízist, az öngyilkosságot is). A szereplők eszmék, s nem érzelmek mentén élik az életüket; érzelmi krízisük is eszméik következménye. Ennek megfelelően beszélnek és mozognak, azaz

Next