Gelencsér Gábor: Közelkép: Portrék, témák, formák a magyar film történetéből (Budapest, 2022)

PORTRÉK - Ők hárman (Csoóri és a film)

Ők hárman CSOÓRI ÉS A FILM „Mi hárman idestova tíz esztendeje dolgozunk együtt, és közösen készítettük a Tízezer nap, a Feldobott kő, az Ítélet, a Nincs idő és a Hó­szakadás című filmet. A művek, amelyek létrejöttek, nemcsak jelzik, hanem jellemzik is a közös munkánk természetét. Műhelyünk, szán­déka szerint, a magyar filmművészet cselekvő vonulatához tartozik, és ennek megfelelően egyetlen kimondatlan alapszabálya van: embe­ri és esztétikai értéket próbálunk létrehozni.”­ Ezekkel a szavakkal írja le Kósa Ferenc filmrendező alkotói együttműködését filmjeinek írójával, Csoóri Sándorral, valamint Sára sándor operatőrrel. „Trium­virátusuk” páratlan a magyar film történetében; ilyesmire csak Jan­csó Miklós és Hernádi Gyula esetében látunk példát (kettősük náluk is kibővül harmadik tagként az operatőrrel, előbb Somló Tamással, majd 1968-tól harminc éven át Kende Jánossal). Csoóri Sándor író­ként, forgatókönyvíróként legszorosabban Kósa Ferenchez kapcsoló­dik: a fent felsorolt filmeken túl a rendező Öngyilkosság című, József Attila elbeszéléséből készült rövidfilmjének írói konzultánsa, továbbá A mérkőzés dramaturgja. Közös film a Feldobott kő is, sára első rendezé­se, a forgatókönyvet pedig hárman, tehát sára, Kósa és Csoóri jegyzik. Csoóri írja a rendező-operatőrrel a 80 huszár forgatókönyvét, s drama­turgként további sára-filmekben is dolgozik (Holnap lesz fácán, Tüske a köröm alatt). Ezen kívül még Rózsa János A trombitásában (1978) lát el hasonló feladatot. Bódy Gábor pedig az Amerikai anzixban (1975) a költő egyik versét használja fel – de ez nem jelent közvetlen alkotói együttműködést kettőjük között. A Kósa–Csoóri-forgatókönyvek so­rát gazdagítja még a Forradás, ám az 1956-os forradalmat megidéző, az Ítélet után tervezett filmet nem engedték leforgatni, így az csak az azo- i Hószakadás. szerk. Radványi Júlia. Baranya, Csongrád, Komárom és szolnok-szat­már megyei Moziüzemi Vállalat – MOKÉP, Budapest, 1974, 5. In: Őrizd az embert. Kósa 80. szerk. Pörös Izabella. Magyar Művészeti Akadémia, Budapest, 2019, 249.

Next