Koltai Tamás: A láthatatlan színház (Budapest, 2001)

Fesztivál hava

letlenül lett a premier az első összpróba. Ezt a szelíd provokációt megér­demeltük, s ahogy reagáltunk rá, siralmas bizonyítványt állított ki rólunk. Eszembe jutott Hevesi, aki azt írta, hogy a kis Freie Bühnét látogató sznobok alapozták meg a Deutsches Theatert. Hát már sznobjaink sin­csenek? Nincs, aki élvezné a bensőségességet, a ritka színészi intenzi­tást, a belső idő eufórikus kiteregetését? De van, hál’ isten. Sokan és érzékeny lélekkel nézték a játékot, mikor másodszor láttam. Egyébként háromnegyed tizenegy után öt perccel lett vége. Fölszabadult öröm és siker. Ha egyetlen ilyen akad az évadban, nincs veszve minden. Ez az előadás megtörtént. Ez volt a Dosztojevszkij-adaptáció.A nagybácsi álma. És megtörtént Howard Barker Fejezetek egy kivégzésből című színműve Kaposváron, Ascher Tamás rendezésében. Egy előadás, amibe kapasz­kodni lehet: fanyar apoteózis és gúnyos kritika a szellem szabadságáról meg az ostobák ideológiai küldetéstudatáról. S persze a legkomolyabb szakmai minőség. Ez volt a csúcs az évadban. Mellesleg: ki lehet osztani díjat a legjobb női alakításért, ha nincs ott Molnár Piroska? És Törőcsik a Dosztojevszkijből? Mi történt még? Az Oleanna a Budapesti Kamarában (rendező Deák Krisztina), ez a pár excellence dumadarab, David Mamet kétszemélyese a primitívség agressziójáról az értelem ellen, amiben cikázik a szellem. (Gondoljuk meg, nemcsak a színész meg a díszlet mozoghat az előadás­ban, van úgy, hogy a színész meg a díszlet egy helyben áll, csak a szellem mozog, és én azt jobban kedvelem, mint a fordítottját, amikor minden mozog, csak a gondolat béna.) Azután megtörtént a Pogány tánc a Katonában, Máté Gábor finom, csip­keveretű Brian Friel-szőttese; László Miklós állatszertára a József Attilá­ban, amit tucatáruból javított föl békebeli minőséggé Benedek Miklós: A tüzes angyal című Brjuszov-regényből Bódy Gábor forgatókönyve alapján Szikora János elővarázsolta (kicsit színészhiányos, mégis tündökletes) érzéki fantáziaszínház, egyáltalán, az egész pécsi kamaraszínházi szezon, merész és hatékonyan működő gondolati és térkompozícióival, egy lehet­séges kamaraszínházi alternatíva sikeres évada, amit - nyilván ezért - sürgősen agyon kellett csapni, mielőtt még kiteljesedik. Történt, ami történt. S ha most - Zalaegerszegen - meg nem történik, eljő máskor. Ahogy Hamlet mondja. 1994

Next