Komoróczy Géza (szerk.): Szilágyi János György - Örvények fölé épülő harmónia II. Levélben többet (Budapest, 2018)

IX. A művészetnek feladata a hazugságok leleplezése, ettől a feladatától csak az félhet, aki a hazugságok leleplezésétől fél (1976-1983)

IX. 1976-1983 zölt köszöntőben 212) - nos minores pedig csak bámulni és, mi tagadás, irigyelni tudjuk. Szíves és önzetlen segítőkészséged is sokunkat indít köszönetre, hálára. - Más kérdés, s nem is tartozik mondandóm folytatásához, hogy tudománytörténeti felfogásoddal és tudományszervezési stílusod néhány mozzanatával nem értek egyet. Nem frázisként hangsúlyozom a személyed és munkásságod iránti tiszteletet - re­mélem, tudod. Leírnom azért kellett, hogy ne ellenségeskedést láss a vitázó folytatás­ban (akkor sem annak szántam volna, ha folyóiratban közlöm), hanem a Te nyíltságod­nak is megfelelő őszinteséget. Pompás tanulmány a Catullus-recenzió. Lenyűgöző tárgyismereted, a messzire te­kintés és a szenvedélyes igényesség teszi azzá. Túlburjánzónak tetszik mégis a doku­mentálás - nem is annyira önmagában, hanem mert az antik költemények műfordítá­sának kérdésében végül magad sem foglalsz egyértelműen állást. Igazában persze az „Antik vázák hamisítványai” miatt fordulok Hozzád, amelynek művészetelméleti gondolatforgácsait kiérleletlennek látom (mocskos korban a mocs­kot csupán felmutató, zavarba ejtő művészet az igaz, a valódi?), politikai vágásait pedig tudománytalannak és károsnak. Laikusként említek meg néhány - az egészhez képest mellékes - tárgyi apróságot: nem látom az amphorát ihlető lékythoson sem Athéna dárdáját (143. o., ill. a lékythos képén); nem okvetlenül indokolt Tietze monográfiá­jának jegyzetbeli idézése, hiszen „a vonal rehabilitása” olyan közhely, amelyet a poszt­impresszionizmusról szólva minden népszerűsítő munka is elmond (1948. p. 42. sz.); a szörnyek ügyében szólhattál volna a távol-keleti és afrikai vonatkozásokról (hatásokról és utánzatokról) is; bőbeszédű a bevezetés, végtére is a történetiség (ezen belül az ízlés és példakép-keresés) minden racionális kutató számára természetes elv. Bajom éppen a Te történetiség-felfogásoddal van.­­ Amennyire tudós módon és megnyerő, bölcs fázisvizsgálatokkal érvényesíted ezt saját témádban, annyira kínos, hogy a 20. század­­ közelebbről a mai világ - társadalmi valóságának értelmezésében abszolút történetietlen az ítélkezésed. Ha Karinthy sorait a mára­­ akarom mondani, a mi valóságunkra, politikánkra és a céljainkra - adekvátan igaznak vallód, akkor Babits, József Attila, Radnóti és mások hasonlóképpen antifasiszta verseinek az idézésével is káromolhatod a jelent. Már a szakmailag bravúros Arachne-tanulmány záradékában is meghökkentő csúsztatás volt József Attilát idézned az elkötelezetlenség vagy a minden korban élt­ élő művészek számára kötelező (?!) ellenzékiség illusztrálására; most még tovább mentél ezen az úton, főképp a Meditációban. Ha időszerűnek és indokoltnak tartod „a hagyományos művészet-fogalom és mű­vészet-funkció revízióját” (161. o.), miért nem teszed meg - nem henge mondatok­ban, hanem Hozzád méltóan tudós kifejtéssel? Privát ügyed, hogy mennyire rajongsz a „happening”-, anti-, koncept- vagy pszeudoművészetért (ámbár Pauer Gyulát 213 válasz­ 212 „Szilágyi János György hatvan éves”, i. h., p. 223. 213 Pauer Gyula (1941-2012) szobrász, konceptualista művész. Műveit Sziáy később is nagy elisme­réssel emlegette. Hagyatékában fennmaradt „A torinói lepel szobra” című kiállításának (1991) kísérő füzete (Beke László, St. Auby Tamás, Víz László írásai). Pauer és Dan Togay (1955) műve a „Cipők” emlékmű a pesti Duna-parton (1992).

Next