Sebes Anna: Emberállat (Budapest, 2008)
Első rész: Az emberi család kialakulásának biológiai-történeti előfeltételei
142 ). AZ EMBERI CSALÁD KIALAKULÁSÁNAK BIOLÓGIAI-TÖRTÉNETI ELŐFELTÉTELEI éber tudatosság jellemzi. Ekkor az egyén felismeri, hogy azonos minden létezővel (Wilber 2005, 216-233). Lothar Krappman szerint felnőtt identitásunk folyamatos alakítása szintén állandó alkalmazkodást jelent, „annak bemutatása, ami vagyok”, ami „nem más, mint egy új elvárásokat figyelembe vevő, valamint a cselekvő- és beszélgetőpartnerek mindenkor eltérő identitására tekintettel levő minden helyzetben elvégzendő kreatív aktus” (Krappman 1980, 18). Az egyénnek egyszerre kell megőriznie folyamatosan önmagát annak, amivé lett élettörténete alakulása során, illetve változtatnia önmagán és önmaga bemutatásán a különböző élethelyzetekben, a különböző kapcsolati helyzetekben. Az egyénnek anticipálnia kell a másik elvárásait, közölnie kell saját elvárásait, miközben számot kell vetnie azzal is, amit a másik a saját elvárásaiban előlegezéseivel kapcsolatban előlegez. E különféle követelményeket egyfolytában egyensúlyozva kell megoldania ahhoz, hogy egyszerre viselkedjen ugyanazon személyként a különféle és folyton változó helyzetekben, miközben hozzáalakítja egyben saját viselkedését a környezet változásaihoz is. Ahogy Krappman fogalmaz: „[...] az egyes egyénnek a különböző, de egyidejű interakciós rendszerekkel kapcsolatban azt a kérdést kell megoldania, hogyan viselkedjék egy és ugyanazon személyként, miközben minden egyes interakcióban különböző elvárások perspektívájában kell érvényesítenie magát [...]” (Krappman 1980, 90). De csak a családban található meg az - amennyiben a családon belül a viszonyok kiegyensúlyozottak, hogy a családtagok (Cyrulnik szavával az „ugyanazok”) képesek legyenek rá, és akarják is visszatükrözni saját viselkedésükkel azt, amilyenek ők maguk, és amilyenek a többiek. Ahogy József Attila írja: „Hiába fürösztöd önmagadban, Csak másban moshatod meg arcodat.” Amikor egy újszülött világra jön, úgy történik első családba fogadása, mint már szó volt róla, hogy felfedezik a többi családtaggal (főleg az apával, anyával, testvérekkel) való hasonlóságát. A hasonlóság által a szülők könnyebben elfogadják a most érkezettet, mivel már egymást is elfogadták, mielőtt eldöntötték, hogy a „mi” pároson kívül létrehoznak egy harmadik lényt, aki személyében ily módon meghosszabbítja majd a „mi”-t, és aki „rám” vagy „rád” fog hasonlítani. A család kialakítása során tehát először létrejön egy pár, majd egy triád, amely már családnak nevezhető.10 111 111 Feldmár András mondja a róla készült dokumentumfilmben, hogy amikor az ember létrehozza a párt, akkor valamit hagy meghalni a saját individualitásából ahhoz, hogy a „mi” párost létrehozhassa. Amikor elhatározza ez a páros, hogy lesz egy (vagy két, vagy három) gyerekük, akkor megint csak hagy valamit meghalni e „mi” párosból ahhoz, hogy a három (négy stb.) személyből álló család létrejöhessen.