Szarka László - Osvát Anna (szerk.): Anyanyelv, oktatás. Közösségi nyelvhasználat - Kisebbségek Kelet-Közép-Európában 8. (Budapest, 2003)

Sándor Klára: Magyar nyelvélesztés? megyjegyzések a csángó beiskolázási kísérletről

tak és voltak képesek toborozni az akció kezdeményezői. A pedagógu­soknak felkészülésre, tájékozódásra, programok kidolgozására nem hagytak időt, a szó legszorosabb értelmében meglepte őket, hogy ezen­túl csángó gyerekeket is kell tanítaniuk. A József Attila iskola tanárait például a tanévnyitó értekezleten érte a hír, hogy az iskola előcsarnoká­ban szüleikkel együtt beiskolázandó csángó gyerekek várakoznak. Nem csoda tehát, ha az általános iskolák közül az első akció-tanév le­telte után egyetlen, a Csíkszeredai József Attila Általános Iskola vállalta, hogy továbbra is fogad csángó diákokat - elsősorban azért, mert peda­gógusai kötelességüknek érezték, hogy azoknak a csángó diákoknak, akik Erdélyben már megkezdték tanulmányaikat, lehetőséget biztosítsa­nak a folytatásra is. Itt úgy próbálták meg leküzdeni a pedagógiai nehéz­ségeket, hogy 1991-ben már külön osztályt szerveztek a csángó gyerekek számára. Ezzel lehetővé vált ugyan nyelvi és egyéb „felzárkóztatásuk”, de még nehezebbé vált beilleszkedésük. A pedagógusok kizárólag saját szakmai jártasságukra hagyatkozva, minden segítség nélkül kényszerül­tek módosítgatni a tantervet a csángó osztály számára, hogy valahogy megszüntessék a korábbi képzési hiányosságokat, és hogy minél sikere­sebben készíthessék föl csángó diákjaikat a továbbtanulásra. Munkáju­kat egyébként sem akkor, sem később nem honorálták, semmilyen for­mában. A csángó gyerekek sem voltak irigylésre méltó helyzetben, erdélyi be­iskolázásuk őket csaknem ugyanúgy meglepte, mint tanáraikat. A tobor­zás az iskolaév megkezdése előtt nem sokkal, ráadásul - ahogy esett már szó róla - nagyon hevenyészett módon történt. A továbbtanulók kivá­lasztásának nem voltak szempontjai: az jött, aki hallott valahogyan a le­hetőségről, és akinek szüleit is meg lehetett nyerni az ügynek. Ez nem volt könnyű, nagyon sokan végül anyagi okokból küldték el gyermekü­ket, különösen az akció második és harmadik évében. Az anyagi előny azonban csak viszonylagos volt: a sok- (esetenként 5-10) gyermekes csángó családoknak könnyebbséget jelenthetett, ha legalább egy gyermek ellátásának költségeit nem nekik kellett állniuk. Csíkszeredában azonban a legrosszabbnak tartják a csángó gyerekek kollégiumát, a „bentlakás”-t. A gyerekek télen rosszul fűtött, 20-30 fős szobákban laktak; saját nevelője, aki beilleszkedésüket segíthette volna, a szűkös költségfedezetből már nem futotta. Az első év csekély támoga­tása is elolvadt azonban 1991-re, amikorra az akció szervezőinek lelke­sedése lelankadt, az akció elindításakor anyagi kezességet vállaló katoli­

Next