Adamik Tamás - Adamikné Jászó Anna (?szerk.?): Retorikai lexikon (Pozsony, 2010)

Retorikai lexikon

KAPRINAI ISTVÁN praeceptionibus concinnata. I-II, Kas­sa, 1758,1763 (Általános szent szónok­lattan kezdők számára a régiek és az újabbak tanításaiból összeállítva) (752 és 878 old.). A második kötet címlap­ján a generatim helyett a speciatim áll, ti. az első kötetben az általános szabá­lyokat, a másodikban a különféle mű­fajú egyházi szónoklatok tudnivalóit írja le, ezek: didacticus, panegyricus, morális. Óriási műveltségű szerző, újdonsága, hogy érdeklődése a fran­cia klasszicizmus felé fordul [1, 88], sokat idézi a francia retorikusokat, de az olaszokat is. Azt írja, hogy a fran­ciák tele vannak tehetséggel és józan értelemmel, az olaszok érzelemmel, a magyar szónokoknak egyesíteniük kell mindkettőjüket. Az érzelemkeltés tekintetében Cicero művészetét köve­ti. A szerkesztésről szólván, melegen ajánlja a ->кгш használatát; a példát is hasznos szónoki eszköznek tartja; a narrációt főleg gondolatalakzatok­kal kell ékesíteni. Az élokúciónak tu­lajdonítja a legnagyobb szerepet: „Ez a szónok legsajátabb és legfőbb mes­tersége: mert feltalálni és elrendezni... inkább az értelem, mint az ékesszólás dolga. Ide kell hát irányítani mind a világi, mind az egyházi szónok teljes erőfeszítését, hogy beszédeit minél éke­sebben szólóra csiszolja. Tapasztaljuk ugyanis, hogy a kidolgozást elhanyago­ló szónokokat nem szívesen hallgatják, és a kívánt eredményt sem érik el” [1, 91]. Elutasítja a barokk stílus homá­lyosságát, a barokk allegorizmust, a rövid és világos beszédeket részesí­ti előnyben, melyeket a franciák és az olaszok művelnek, s melyeket a kevés­bé művelt hallgatók is megértenek. Nyilatkozik a 18. sz. közepén még divatban lévő argutia, azaz szellemes stílus vonatkozásában is, ismérveit a francia jezsuita Dominique Bouhours műve alapján határozza meg, de idé­zi az -*elmésség barokk tekintélyeit is (Masenius, Tesauro). Tanítványait végül is népnyelvi szónoklatokra ké­szíti fel, ezért „számos megjegyzése van a magyar egyházi beszédről” [1, 94], főleg -»Pázmány beszédeinek a tanulmányozására hívja fel a figyel­met. Saját művei közül a legtöbbször Szent Lászlóról szóló beszédére utal. Retorikája valóban kivételes mű [2, 58]; a jezsuiták retorikai és poétikai tevékenységéről a pártállami időszak irodalomtörténetében meglehetősen lekicsinylőén írtak [3, 404], nyilván ezek a prekoncepciós vélemények is hozzájárultak a retorika elhanyagolá­sához, hiszen retorikáinkat nagyrészt egyházi emberek írták, nem csak a homiletikákat. Irodalom: 1 Bán Imre (1971) Iroda­lomelméleti kézikönyvek Magyarorszá­gon a XVI-XVIII. században. Buda-601

Next