Balassa Péter: Nádas Péter - Tegnap és ma. Kortárs magyar írók (Pozsony, 1997)

V. Egy emlék-mű és interpretációs közössége

átváltozása - az utolsó mely megfelel all. fejezet utolsó három és fél oldalának, annak negatív előjelű ellenpólusa. Tipologikus gon­dolkodásszerkezet, még egyszer.) Itt ugyanis a megalkotott és a mű folyamatában igazolt távlat szövődik össze végzetszerűen az élet szakadékéval mint büntetéssel. Mondhatni, kissé nyersen: ebben a világban a szabadság erósza elnyeri (méltatlan) büntetését. A szaba­dulásvágy távlatában gőg és alázat egyszerre tárul fel, az átlépés, az átmenet, az átvonulás és átváltozás: a határok átlépése (a kelet-nyu­gati Fal trivialitásáig bezárólag) a szépség és az egy-mindenség só­várgásának jegyében - kioltja a vitalitás erőit és szakadékká válto­zik. A távlat legmagasabb/legmélyebb pillanataiban az akarás és a törekvés kioltódása mint villanásnyi megváltódás - az állatmeta­morfózis nevető élményében, az Übermensch pillanatnyi helyhez kötődésében, ami egyértelmű a test templomának pillanatnyi újraé­­pítettségével -, nos ez az, amiért élettel kell és mintegy szükséges fizetni. Ebben csak egy motívum a genetikus öröklődés, elődök, megkettőzött személyek szörnyűségeinek morális, lélektani hagya­téka, ami önmagában is aligha túlélhető. így változik a mitikus és a fenséges-esztétikai horizont és a történelmi-politikai-kulturális kon­textus - az alkat, az alakzat individuális sorsformájává, távlattá, mely: meglakol. Hiszen alternatívája nem egzisztál. A bűnhődés szerkezete ebben a regényben úgy is felfogható ta­lán, hogy a Self, az ipseitás pillanatnyi megszületéséért az ego, az identitás halálával kell fizetni? Az ipseitásnak, a Selfnek a szublimá­cióhoz, a „kulturális” fenségeshez mint „felfelé”-hez való kötöttsé­ge Nádas Péter művében irányt változtat, és a leszállás, a mélybe pil­lantás, illetve a tenyészetbe süllyedés emancipatorikus, mégis titáni­­vétkes módon megszabadító irányává változik. A szublimáció tettei és szenvedései nem „fent”, hanem „lent” és „bent”, a regresszió vak­merő közelében esnek meg. Ismét Nietzschével szólva: „...a szaka­dék visszanéz beléd”. A távlat szakadékos dimenzióihoz elérni azt jelenti, hogy egyúttal el is veszítjük, épp a távolság és/vagy a mély­ség által, a vitalitást biztosító határokat. Nem a mértéktelenség pol­406

Next