Bán Zoltán András: Betűtészta. Esszék, kritikák, emlékezések (Pozsony, 2018)

Krimi, bűnregény, spiclik, emberek

Nem a politikai színház gondolatával van a baj, hanem azzal, amit Csurka politikai színházon ért: propagandát, uszítást, heccet, mér­hetetlenül alacsony színvonalon (emlékszel még a Megmaradni? cí­mű „erdélyi tragédiájára”, amelyhez képest korábbi öncenzúrázott körúti bohóságai is Himaláják), és ádáz tartalmakkal. Ascher Café című írása programnyilatkozat, kissé őszintébb hangon, mint pályá­zata, úgyhogy nem sejtjük, hanem tudjuk, milyen színházat tervez. De hagyjuk is ezt. Abban megegyezhetünk, hogy kritikus, teore­tikus, író és senki fia nem írhatja elő, milyen irodalom, művészet le­gyen. De meglehet próbálni elgördíteni az előítéletek szikláját. Abból indulok ki, hogy a modern művészetnek nincsenek tartalmi és esz­mei korlátái. így tudta ezt már Hegel, az első modern művészetfilo­zófia alkotója („a művésznek... most szolgálatára és rendelkezésére áll minden forma és minden anyag”), és így gondolja Arthur Danto, a közhely transzfigurációjának művészetfilozófusa, aki Warhol és Duchamp művészetétől megvilágosodva szinte sportot űz abból, hogy bármely tárgynak lehet egy tőle megkülönböztethetetlen párdarabja, amely műalkotás. (A New Yorki telefonkönyv például fölfogható tes­tes regénynek - kissé sok szereplővel és sovány történettel.) Minden anyagból lehet nagy művészetet csinálni. Természetesen az anyagok stilizációs szintje különböző. Ha volna jelentős miszti­kus költőnk (idén harminc éve halt meg Pilinszky János), az ő anya­ga - az időmúlás, a halál, a totális kommunikáció (lehetetlensége) - nem érintkezne a politikummal, a ma élő emberek éppen aktuális közügyeivel, a jó (evilági) élet és a jó társadalom kérdésével. Mint ahogy a nagy absztrakt festők (Keserű Ilona, Konok Tamás) végte­lenül kifinomult tematikája sem. De az a hierarchia, amelynek tete­jén légritka levegőben a végső metafizikai kérdések állnak, semmi­képpen sem jelent művészi hierarchiát. Nem attól magasabb rendű a művész, hogy ezekkel foglalkozik. Pilinszky azt írta József Attilá­ról: „Katonája a mindenségnek, / bakája a nyomorúságnak”, majd 22 7

Next