Bán Zoltán András: Betűtészta. Esszék, kritikák, emlékezések (Pozsony, 2018)

Magyar örvényes

hogy a botcsinálta forradalmárok éppen az erre a névre hallgató eszközzel közlekednek, ráadásul e jármű révén könnyedén úszha­tunk át Molnár Miklós regényéhez. Hallgat a kritika De előbb egy kis kitérő. Amikor e cikkhez gyűjtöttem az anyagot, feltűnt, hogy míg Csurgó kötetéről elég sok kritika, ismertetés je­lent meg, addig Molnár Miklós könyvéről egyet sem találtam az interneten (és a nyomtatott sajtóban sem). Ez még akkor is meg­lepő, ha belegondolunk, hogy Csurgó könyve inkább a könnyű, tömegkulturális irodalom zsánerébe tartozik (noha semmikép­pen sem olcsó lektűr!), és ezért nyilván nagyobb figyelmet kelt az internetes sajtóban, mely az úgynevezett magaskultúráról már régen lemondott. Ráadásul a kötet végén megadott bibliográfia a számtalan forditás (köztük Derrida: Grammatológia; Chandler egyik regénye, valamint Ambrose Bierce novellái) társaságában tizenkét darab „önálló” Molnár Miklós-művet sorol fel; azaz Jó­zsef Attila-díjas szerzőnk a legkevésbé sem tartozik a níman­­dok táborába. És mégsem találtam róla szinte semmit, hacsak azt nem, hogy 2004-ben kilakoltatták abból a messze nem fény­űző szombathelyi víkendházból, melyet a város bocsátott ideig­lenesen a rendelkezésére. (A történet be is került a Bolond Istók 258-ik oldalára.) Az ilyen fokú agyonhallgatás természetesen jelent valamit. Mol­nár Miklós nyilvánvalóan nem fér bele semmiféle kánonba, sőt a „futottak/szidottak még” csapatába sem. Hogy mi lehet ennek az oka, azt nem kívánom és nem is tudom megfejteni, de az új kötet tanulmányozása után vannak azért ötleteim. A legelső benyomás, hogy a könyvet egy különc írta, de rátarti különc, aki büszkén vi­seli különcségét, bár olykor sértetten reagál, ami nem csodálható 252

Next