Bárdi Nándor: Tény és való. A budapesti kormányzatok és a határon túli magyarság kapcsolattörténete (Pozsony, 2004)

2. Korszakok és generációs csoportok a magyar kisebbségek történetében

65 adványban fordultak a területi szervekhez. Ebben a saját sérelmei­ken túl, az oktatási és nyelvhasználati problémákat illetve saját szer­vezet létrehozásának szükségességét vetették fel. Miután a helyi hatalmi szervek az akciót elítélték, a csoport újabb beadvánnyal már az SZKP KB Politikai Bizottságához fordult. Ebben az anyanyelvi oktatás problémáját állították a középpontba. („Az anyanyelvi ok­tatás kiterjesztését az óvodai, szak- és felsőoktatásra is, az általános és középfokú iskolák számának növelését a magyar többségű terü­leteken.”69) A beadványt újabb szigorú intézkedések követték: ál­lásvesztések, katonai behívások, áttelepülések Magyarországra. Ezt követően a nyolcvanas évek második feléig a kárpátaljai magyar „közéletben” egyedül az figyelhető meg, hogy a Forrás Stúdió ellené­ben 1971-ben létrehozott József Attila Irodalmi Stúdió vezetői a Bal­la László, Márkus Csaba, Erdélyi Gábor (a Kárpáti Igaz Szó napi­lap vezető munkatársai), 1981-ben átadták a helyüket a fiataloknak: Balla D. Károlynak, Dupka Györgynek, Horváth Sándornak. Majd a gorbacsovi peresztrojka meghirdetésével ebből a körből indult el különböző kulturális csoportok szervezése. A harmadik periódust a többségi (párt)politika szempontjából homogenizációs, míg a magyar kisebbségi elitek felől nézve identi­fikációs időszaknak nevezem. Az előbbit arra alapozom, hogy a szo­cialista országokban a hatvanas évektől egyre inkább része volt a rendszerlegitimációnak a (többségi) nemzeti szimbólumok hasz­nálata és a függetlenségi hagyományok, történelmi erények hang­­súlyozása. Ennek folyományaként az etatista és egalitárius szándé­kok is (utólag csak öncsalásnak tűnő) nemzetépítő stratégiaként je­lentek meg Ceau§escu és Milosevic politikájában. S ez meghatározta a meglévő magyar intézmények működését. Az ilyen stratégiát köz­vetlenül meg nem fogalmazó Csehszlovákiában és Kárpátalján ha­sonló folyamat játszódott le, mert a kulturális-nyelvi közösségnek tekintett magyarság, belső, generációváltási folyamatai révén, az állandósult konszolidáló-egységesítő törekvésekkel, a magyar intéz­mények természetes önfejlődési folyamataival került konfliktusba. Például ha léteznek táncházak vagy irodalmi körök, azok előbb­­utóbb meg akarják szervezni a maguk országos hálózatát, saját lap­ra, magyarországi kapcsolatokra akarnak szert tenni, újabb forráso­

Next