Bárdi Nándor: Tény és való. A budapesti kormányzatok és a határon túli magyarság kapcsolattörténete (Pozsony, 2004)

2. Korszakok és generációs csoportok a magyar kisebbségek történetében

68 különérdekeket artikuláló értelmiségi-szemléleti váltásnak az in­tézményesítésére, mint Kárpátalja esetében. Szovjetunióban már a kommunista párt vezetőihez intézett tiltakozás is olyan reakció­kat váltott ki, amelyek lehetetlenné tették a további problémafölve­téseket, sőt az önállósuló és nem teljesen ellenőrzött Forrás Stúdió szétverése után a hivatalosság annak ellenében - mint, ahogy arról már szó volt - egy szigorúbban szemmel tartott irodalmi kör létre­hozását engedélyezte (József Attila Stúdió). Ebből a helyzetből 1987- ben Balla D. Károly az önismerti hiányokra figyelmeztető írása, majd 1988 decemberében a szovjet hadsereg által elhurcoltakról való nyilvános beszéd kezdte meg a kilépést.73 A szomszédos szocialista országok magyarságpolitikáján végig­tekintve két egymásba kapcsolódó folyamatot látunk ebben az idő­szakban. Az egyik a nemzeti elem és a nemzeti érdekek előtérbe kerülése az idő előrehaladásával, amely a magyar kisebbségek azo­nosságtudatát megerősítő intézményrendszer kiépítésének megfé­kezését vonta maga után. A másik pedig a kétféle kezelési modell létezése: az integratív és a diszkriminatív módszerek és intézmé­nyek működtetése. Mindkettőnek kimondatlanul is a többségi nem­zetbe való kulturális integrálás volt a végső célja, a társadalom kul­turális homogenizációjának megteremtése keretében. (Azt, hogy 1989 előtt mi volt a fontosabb az egyes elitek részére - a nemzeti beolvasztás vagy a társadalmi homogenizálás -, mai ismereteimmel még csak hipotetikusan sem tudom eldönteni.) Az integratív mo­dell a lenini nemzetiségpolitika alapján (bolsevik hatalom minden­hol, majd aztán a nemzeti problémák rendezése a központi vezetés aktuális döntései nyomán) olyan intézményeket alakított ki, ame­lyek egyrészt biztosítják a nyelvhasználati jogokat, illetve a társa­dalmi-politikai változások konfliktusainak nem nemzeti alapra való helyezését (ilyen pl. a kollektivizálás, amely mindenhol magyar 73 Balla D. Károly: Internacionalizmus és nemzeti önismeret. Kárpáti Igaz Szó 1987. július 18. A nyolcvanas évek második felének átmenetéről Mó­ricz Kálmán: Kárpátalja sorsfordulói. Hatodik Síp Alapítvány, Bp., 2001,147-171.

Next