Báthori Csaba: A nyíl és a húr. Esszék, kritikák (Pozsony, 2005)

A Peregrinus magánya

lat, amelyben tökéletes fedésben áll a kinti és a benti valóság. - ez a megértő pillanat „wirklich” („valósá­gos”) - ebben a pillanatban lélekké szellemül a tárgy és tárgyiasul a lélek (Goethe alkalmasint az „érzés nélküli érzés” kifejezését használja). A magyar költészetben a Rilkével nagyban rokonítható József Attila fejezi ki ezt számunkra emlékezetesen egyik töredékében: „Ha lelked, logikád, / mint patak köveken / csevegve fo­lyik át / dolgokon egeken Igen, Rilke költeménye pontosan ezt a világgal azonosuló belső pillanatot fe­jezi ki: ez a költő az Egész nyelvén beszél a részekről. Az első két sorban besötétült ég alá a harmadik sor­ban érkezik meg az ember, érkezünk meg „mi”. A har­madik-negyedik sor nyilván azt mondja: mi túl távol vagyunk az égbolttól, semhogy onnan valóságos, éle­tünket komolyan befolyásolni képes, „lényünket meg­változtató” hatás érhetne bennünket (az Angestaltung szó egyébként Rilke találmánya). Viszont ahhoz túl közel vagyunk hozzá, hogysem elfordulhatnánk tőle; a szembesülés elkerülhetetlen. A hingestellt igenév utal arra az elsődleges hatalomra vagy erőre, amely erre a pontra állított minket; nem magunk választottuk ezt a furcsa hely(zet)et: másnak az elrendelését teljesít­jük. A szöveg második mondatának súlyos statikus íté­lete nem nevezi meg az események irányát, noha ér­zékelteti a feszültséget. Nem tudjuk meg, vajon az Angestaltung és. Abkehr szavakba épített ellentétes irányú energiák („an-”„ab-” - „hoz”-„tól”) honnan származ­nak és merre irányulnak. Mindenesetre annyi bizonyos­nak rémlik, hogy az „égiek és földiek” közötti viszony nélkülözi az elevenséget, és - hogy Robert Musil egyik kifejezését kölcsönözzem - az „aktív passzivitás” ál­108

Next