Báthori Csaba: A nyíl és a húr. Esszék, kritikák (Pozsony, 2005)

A Peregrinus magánya

öntudatról tesz említést, egy mozdulat pontos ívéről, egy pontos és tisztán megértett ösztönzésről. 1919. október 5-én ezt úja kiadójának, Anton Kippenbergnek: „Igényeim most olyan pontosak, hogy nehéz megmon­danom, keveset vagy sokat követelek-e” - aztán szót ejt még a pontos muzoti télről, a legpontosabb és leg­biztosabb boldogságról. A háború után azt mondja: fizikailag kimerült és szellemileg pontatlan vagyok... Látjuk tehát, hogy a pontosság lelki diszpozíciót je­lent, a külvilág meghatározott állapotát, az emberi vi­szonyok adottságait - olyan helyzetet, amelyben a dol­gok tiszta formát öltenek és valóban benső lényeget képesek tükrözni. A munka pontosságáról, pontos helyünkről a világ­ban - egyetemes összefüggések láncolatában - írt Jó­zsef Attila is („Dolgozni csak pontosan, szépen...”). Mindkét költői életmű azt sugallja: mély emberi és írói pontosság csak földi és földöntűli szükség és szabad­ság egyidejű felismerése révén lehetséges. 124

Next