Báthori Csaba: A nyíl és a húr. Esszék, kritikák (Pozsony, 2005)

Belül tágasabb

és az emberi lét gyökeres tökéletesedését veszi célba. A szövegek ugyan a szenvedésből és a megalázottság tudatából táplálkoznak, mégis olyan érinthetetlen szférát sejtetnek, amelyben a méltóság igazi, csillapított erő­terei érvényesülnek. József Attila dinamikus költészete még ma is, változatlanul, azzal hat, hogy fölrajzolja a személyes és társadalmi erők mélyen ellentmondá­sos szövedékét. Költői sokrétűsége nélkül csupán egy felvilágosító utópia tehetséges hírnöke volna. A nagy költészetet soha nem lehet ideológiai alakzatokra szű­kíteni, hiszen az saját, csaknem összemérhetetlen vi­lágot teremt, és kifürkészhetetlen, befejezhetetlen mondatot alkot az emberi létezésről. 5. Forma és befejezés József Attila költészetét, említettem már, a kötött for­ma uralja: a huszas évek végétől a költő lényegében nem írt szabadverset. Köztudomású, hogy József At­tila életművének tetemes része (az eleje javarésze, érett művészete teljes mértékben) kötött formában keletke­zett. „Es mi a csudát akarnak a szabad verstől? Egy kis kötöttség iskolának, műhelygyakorlatnak, vagy egyszerűen csak rendes, tisztességes versnek sem ár­tana. ” - írja 1929-ben Új Magyar Föld és - nép te len szavak című cikkében, s álláspontja, költői gyakorlata bizonyítja, azután sem változott. Célom az volt, hogy a szerző formavilágát a fordí­tásban érzékelhetővé tegyem, hiszen az a teremtő dön­tés alkotórésze, és az eredetiben is lényeges hatás­elem. A sajátos lírai közlés minden egyes elemét egy idegen nyelvben tükrözni lehetetlen. Megkíséreltem 263

Next