Báthori Csaba: A nyíl és a húr. Esszék, kritikák (Pozsony, 2005)

Belül tágasabb

Egyáltalán: a könyv egyik maradandó tapasztalata az, hogy lassan kell olvasnunk, mindig, mai és régi keletűt egyaránt. A karcsú kötet nyolc magyar és két idegen - de mes­terkézzel házasított - költemény elemzését tartalmazza. Közöttük van például Csokonai A magányossághoz, Petőfi A Tisza, Arany János V. László, Vörösmarty Előszó, Jó­zsef Attila Költőnk és kora, Babits A csengettyűsfiú című verse; melléjük társul Rilke Archaikus Apolló-torzó'yá, valamint Apollinaire Kikericsekje: tehát néhányuk gya­níthatóan, zömük bizonyíthatóan a szerző több ízben megkopogtatott kedvence. S noha van a fejtegetésnek egy bizonyos szeszélyes rajzása, mégis mindig bizo­nyosak vagyunk benne, hogy minden megállapításnak van időben viszonyuló eredete. Itt-ott meg is említtetik, hogy a szerző ezzel vagy azzal a költeménnyel eszten­dőkkel, sőt évtizedekkel ezelőtt találkozott először. A hi­telesség pedigréjét, számunkra mintegy első azonosu­lási élményét ez a hosszú érleltség adja, ez a későn írásbafoglaltság, megerősítő visszatartottság. Nemes Nagy Ágnes távolba helyezkedési képességében, amely meg­engedi, hogy a taglalt művek rezervátumszerűen zárt jelentéstereibe lépjünk, nagy tartózkodás van: nem ele­ve betömi akar a költeménybe, hanem csak egy lépés­sel közelebb állni hozzá. Igen, ő mindig egy lépéssel közelebb áll a vershez, mint magunk, ártatlan olvasói. De mégsem a költemények ajtaját keresi, hanem abla­kait: nem járkálni akar bennük, hanem nézelődni. Mit is vesz észre ez a tapintatos kutató például Pe­tőfi A Tisza című költeményében? Hogyan sejdíti meg - személyes tárgyilagos araszolással - ennek a vers­nek eddig föl nem fogott rövidhullámait? 289

Next