Báthori Csaba: A nyíl és a húr. Esszék, kritikák (Pozsony, 2005)

Belül tágasabb

A kötet egyik vezérszólama, orpheusi szövegszöve­dékeinek nyomatéka és erőforrása az a sokrétű vallo­mássorozat, amely magának a költészetnek a funkcióira vonatkozik. A megformált beszéd tisztaságot teremt, ellensúlyozza a félelmet, gyógyírt kínál a múlandóság fenyegetései ellen, és azzal, hogy tükröt tart hanyatló érzelmi-szellemi életünknek, megengedi, hogy futó­lag rápillantsunk az örökkévalóságra. Orbán Ottó ver­seiben ez a költői hitvallás nyílt és burkolt alakzatok­ban nyilvánul meg. Szembeszökő, hogy az első ciklus tizenöt darabja a „dal” címet viseli, s ez a tény már önmagában utal a költői beszéd egyszerűségre törek­vő fontosságára, öntudatot szélesítő ígéreteire. Nem új jelenség ez persze, - gondoljunk Babits kései ver­seinek dallamot dicsőítő metafizikájára, vagy József Attila Hazaijának utolsó sorára, vagy az érett Rilke nagy költői-ontológiai összegzéseire. Orbánnál azon­ban ez a lírai vallomástétel a polifon fegyelem, az iro­nikus bújtatottság, az elődökre való közvetett utalá­sok révén csendül fel, s csak egyetlen költeményben (Vejnemöjnen, Kosztolányi) erősödik crescendová, a ha­lállal szembeni feltétlen tiltakozássá. Alig találunk a kö­tetben olyan darabot, amely ne utalna a versre, sőt ne használná ezt a kifejezést {„Már nem tudok másfajta verset írni, /Csak olyat, melyben a halál kaszája cseng. ”, „Gyilkosoktól nem védhet meg a szellem”, „Szavak­kal zárva fejsebem ”, „Hatvanöt év, majd hatvanhat, / A versem lassan megtelik halállal. ”, „de ez ma a cso­dák napja, a költészeté”, „ Egy verssor libeg a nyelve­men ”, „ Vejnemöjnen vaskori sámán, / Dallal bűvöl a ragacsos sárba ", „ Versünk ha vers egy tigris baju­szát cibálja ”, „Megutáltam fiatalságom eszméletlenül 319

Next