Bazsányi Sándor - Wesselényi-Garay Andor: Kettős vakolás. Terek - szövegterek (Pozsony, 2013)
I. Város
WGA A Folyékony városban a pillanat válik kozmikussá, mert a változó sohasem lehet történelmi. A Folyékony városban is értelmezhetetlen az idő, mivel a tegnap már elavult, a jövő pedig feloldódott a mában, hogy inkább a tünékeny pillanattal helyettesítődjék. Mivel a Folyékony várost a film pusztán láttatja, az értelmezését itt is szövegek kísérlik meg. A Folyékony várost értelmező szöveg a kommentár. A Folyékony városnak nincs történelme, csak jelene, így a kommentáló szöveg - a Folyékony várost leíró film narrációja - az olvasása pillanatában már elavult. A szövegek aktualizálása, a narrációk aktualizált narrációja persze újabb kommentárokat szülnek, amelyek a térképhez hasonlatosan végül maguk alá temetik a várost. Ahogyan a térkép alatt elporlik az Állandó város realitása, úgy paralizálódik a Folyékony város dinamikája a kommentáló szövegtenger alatt. A térkép és az epilógus Állandó városával tehát a Folyékony város, vagyis a narratív némafilm városa áll szemben. Az egyik kartográfiai, a másik pedig textuális jelenség.6 Az Állandó város ugyan megismerhető, akár egyetlen szóval is leírható; de minek? A térképnek nincsenek titkai, halotti maszkként feszül az utcák bőrére, ezért megismerésre sem csábít. A Folyékony város látszólag élő, úgy tűnik, csakis titkai vannak, melyek már megfejtésére született kommentárok azonnali avulása miatt is megismerhetetlenek. Az egyik oldalon az unalom, a másikon pedig a káosz. A kettő között pedig maga az élet: az Átmeneti város.7 * Borges Uralkodóját idéző, végtelen, bár kudarcra ítélt tudásvágy készteti Italo Calvino könyvében, a Láthatatlan városokban Kublai kánt arra, hogy Marco Polo beszámolóiból ismerje meg birodalmának városait. A követek beszámolóiban a birodalom mindössze adatok térben és időben elképzelhetetlen halmaza; „a kán tudatában a birodalom labilis és egymással felcserélhető adatok” sivatagának tűnik, amelyből Marco Polo beszámolói alapján emelkednek ki a városok. Az Uralkodóhoz hasonlóan Kublai kán is az egyszeri, a végső modellt keresi városainak megismeréséhez. Míg a kartográ-128