Bazsányi Sándor - Wesselényi-Garay Andor: Kettős vakolás. Terek - szövegterek (Pozsony, 2013)

Függelék

WGA- Maga is látja? - kérdeztem mosolyogva.- Mit? Nem feleltem, csak néztem titokzatosan.- Nem látja a szeretetet? A túlsó parton van a temploma. Ha átjön velem a hídon, megtaláljuk. Horváth igyekezete, hogy megjelöljön egy építészeti ősélményt, érthető, mi több, szükséges is ahhoz, hogy Pálfi karakterét a ké­sőbbiekben az elhivatottság tengelyén tudja mozgatni. E zavarba ejtő jelenet mégis felveti, hogy efféle élményben a szerzőnek nem volt része, pusztán elképzelte azt. Horváth pozíciója a mindentudó elbeszélőé: emlékezés és tudás retorikai ívei nem záródnak körré, a mindentudás anakronizmusa utólag gyárt emlékeket és teremt ezzel bizarr szövegrészeket. Ahogy az emlékezés masszívumán elcsúszik a fiktív építész léte, úgy lökődnek ki a történetből az - úgyszintén időtörő tudásként - oda kényszerített építészetfilozófiai inplantátumok. Mindez ter­mészetesen nem jelenti azt, hogy Horváth-Pálfi egynémely megfi­gyelése ne lenne kifejezetten inspiráló. A szerző a természettől való végleges elszakítottság következményeként tekint az építészetre, és ebből a meglátásából fejti ki személyes üvegimádatát. Horváth nem a scheerbarti fiziológiai megváltás, netán a bauhauslerek társadalmi elhivatottsága, esetleg a corbusiánus napfényimádat miatt szavaz az üvegre, hanem ezzel az anyaggal véli újraértelmezni ember és ter­mészet megbomlott kapcsolatát. Komoly szellemi erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy Pálfit olyasfajta karakterként láttassa, aki soha, egyetlen percre sem szűnt meg építésznek lenni, továbbá hogy saját építészeti műveltségét a történetszálhoz fűzze; ezért nem is az egyes tudások ténye, hanem azok egyidejű tapasztalata, a pár­huzamos élmények képzete hiányzik a sorokból. Az „új ember” számára megteremtendő új építészet különösen alkalmas a szerző és alteregója számára, hogy valamiféle viszonyítá­si pontként, origóként szerepeltessék az általános építés folyamatá­ban. További prózatechnikai döccenőkhöz vezet azonban, hogy az építészet nagyobb’ és ’magasztosabb’ erők derivátumaként jelenik meg. A szöveg nem köti össze a praxist és a teóriát: Pálfi nem ké-500

Next