Bettes István: Égtenger úsztató. Harminc év versei (Pozsony, 2007)

Első könyv 1977-1990 - Szétcincált ének idején 1985-1990

úszás mellett „kötött ki”. (Nemcsak a kép zavaros, az élet is.) Ő a készebb költő. Csaknem kezdettől a maga hangján beszél: gunyorosan, groteszk hanghordozás­sal. Igaz, meg-megcsókolja a romantikus, sőt az érzelmes dalok Múzsája is (pél­dául a József Attila 75. születésnapjára költött vers előtt, vagy az Almafa tüzes ága, illetve a Fogadj el fogalmazása közben). A legkomiszabb csúfolódásaiból is érződik: tragikus, és sorsát mélyen átélő ember. Tárgyak helyett társakat keres; a dolgai élőlények módjára viselkednek. A muskátli és a kaktusz szerelembe esik, s kapcsolatukra módot végül egy villany­borotva teremt. Páros élet? Efelé is csapódik egy fanyar mosoly: „járomszög ha ütöget is jobb a járomban párban.” Húsőrlőbe zuhan? Végveszély? Mókázik, szójátszik. Röhög a Kárpátok alatt. Ady után (s szabadon?)... Kuruc verbunkot imitál halandzsaszöveggel - ez az ő Thalyzmánja s ha már a történelem került szóba, egyik könyvoldalon egy kopasz tata - úgy sejlik - porolóval akarja megváltani a világot. Az elhunytakkal illemet tanít; PopKARaLÁBé címmel kifigurázza a pop-ipart. S idézőjelezi („ ”) önmagát és líráját is. Nehogy véletlenül a tömegek ópiumává váljon... (Mozgó Világ, 1983. január, 1. szám, 67-68. old.) ZALÁN TIBOR Külföldi magyar könyvek Bettes István: Bohócok áldozása (Részlet) Irónia és távolságtartás, ritmusérzés és redukált formai világ, szóhókuszpókuszok és avant-garde gesztusok, szürrealista tisztaság és fekete humor, gyilkos szatíra és az élet apróbb mozzanatainak a szeretete, abszurd és romantikus lágyság... Gyanúsan sokféle és gyanúsan összeférő jellemzőit soroltuk fel itt Bettes Ist­ván költészetének. (Bettes Rimaszombaton született 1954-ben, költő, két gyermek atyja.) A felsoroltak bármelyike elegendő lenne ahhoz, hogy a fiatal csehszlovákiai író helyét megkeressük a magyar irodalom palettáján. Ám, ha megtaláltuk is, nehe­zen tudjuk megadni e hely koordinátáit, mert mint látjuk, kevesen jártak itt előtte, s e kevesek is nagyon különböztek egymástól. Járt itt Karinthy Frigyes meg Weöres Sándor meg szatirikus hajlamaikor Or­bán Ottó, meg hát erre kószál(gat) mostanában Palotás Dezső és Cselényi Béla, meg Újvidéken Csorba Béla, s errefelé fordította lova orrát a közülünk korán el­ment, csöndes-drága költőbarát, VerbőczyTóni is... Valami egészen különös lét- és helyzetértékelésről van esetünkben szó, amikor a világlátást a költészet ördöge - s nem angyala - élesíti könyörtelenné, kíméletlenné. Elképzelhető, hogy Bettes költészetének kulcsszava az irónia. De az is lehet, hogy inkább a humanizmus. Talán ironikus humanizmus! Bizonyos csak az, hogy talált magának egy kifejezési formát, mégpedig egy olyant, amelynek legalább két 162

Next