Blénesi Éva: Cigánynak lenni. Közelítések Bari Károly alkotói világához (Budapest, 2018)

Jegyzetek

185 Kovács Zsuzsanna, u.o. 81. 186 Bari Károly: A némaság könyve. Szépirodalmi Könyvkiadó, Budapest, 1983. 187 Márványi, i.m. 188 Marcus Aurelius elmélkedései. Európa Könyvkiadó, Budapest, 1975. Negyedik könyv, 36. 189 Lao Ce: TaoteKing.Az Út és az Erény könyve. Fordította Weöres Sándor Lásd a teljes szöveget http://mek.oszk.hu/00100/00191 /00191 .htm 190 Németh G. Béla: Az önmegszólító verstípusról (Különös tekintettel József Attilára). http://epa.oszk.hu/00000/00001/00248/pdf/itkEPA00001_1966_05-06_546-571.pdf 191 Hamvas Béla: Zen (A zentanulmány alapja: Daisetz Teitaro Suzuki: Essays in Zen-Buddhism I-III. ) Lásd részletesebben http://www.hamvasbela.org/2011/11/ hamvas-bela-zen.html 192 A Szimbólumtár vonatkozó szócikke szerint:[...] „Afonal a Moirák/Párkák révén az emberi sors, a végzet szimbóluma is: „később majd úgyis megesik vele az, mit a vég­zet / szőtt fonalán számára, mihelyt megszülte az anyja” (Horn. II., XX. 127-128). Az orsóról folytonosan tekeredő szálak az élet folytonosságát („élet fonala”), visz­­szafordíthatatlan menetét jelképezik (orsó), a fonal elvágása pedig az élet végességét, a halált: „Ámde a Moháknak felfejthetlen fonalától / nem menekül soha már az, kit a Földanya hord” (Phanoklész egy töredéke); „Euridice fonalát fűzzétek vissza a léthez!” (Ovid. Met.,X. 31). ” http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tkt/szimbolumtar/ ch02.html#f 193 A Szimbólumtár szerint a „kozmikus ember: Az antropomorfizált világmodell ki­fejezője; az egész emberiség prototípusa. Eszménye azon az elképzelésen alapul, hogy a kozmosz és az ember között alapvető analógia áll fenn, ill. hogy a világ egy ősi ember testrészeiből keletkezett. Ebben a felfogásban az ember, mint mikrokozmosz, a mak­­rokozmosz és az -»elemek tükre.[...] • A kozmikus ember ugyanakkor nem csupán mint kezdet, hanem mint a teremtés, az élet végső célja is megjelenik. A Biblia szerint az ember Isten képmására teremtetett: „Isten újra szólt: Teremtsünk embert képmá­sunkra, magunkhoz hasonlóvá” (Tér 1,26). A makrokozmosz és a mikrokozmosz, vagyis Isten és az ember párhuzama így valósul meg. • A keresztény hagyományban is szerepelhet az ember a kozmikus kapcsolatok csomópontjaként.” Lásd a kérdésről részletesen http://www.balassikiado.hu/BB/netre/Net_szimbolum/szimbolumszotar . htm#kozmikusember 194 U.o. Lásd a kozmikus ember vonatkozó szócikkét. 195 Lásd a kérdésről részletesen a Szimbólumtárfehér szavának szócikkét, http:// www.balassikiado.hu/BB/netre/Net_szimbolum/szimbolumszotar.htm 196 Németh G. Béla u.o. 197 A szatoris:al kapcsolatban írja Hamvas Béla a zen filozófiájáról szóló elmélkedése­iben, hogy „A zen hagyománya »zoWokban maradt fenn. [...] A mondo műfaj rokon a khasszid és a szúfi dialógusokkal, de természetesen megtartja a kínai hagyományt, 223

Next