Bugár Béla: Olyan országban élek… Magyarokról és szlovákokról, mulasztásokról és lehetőségekről (Pozsony, 2004)
Biztonságos demokráciát
nyosan, vagyis megkülönböztetett figyelemmel támogatta és támogatja a kisebbségi kultúrát és művelődést. Amikor figyelme destruktív jellegű, akkor a negatív megkülönböztetés elvét, ha pedig konstruktív, vagyis tudatosan fölvállalja a kisebbségi oktatásügy és kultúra támogatását, akkor a pozitív megkülönböztetés elvét alkalmazza a kormányzati politika. Az ilyen alkalmazás eredménye a komáromi magyar egyetem. Magyarán: a jelenlegi kormány is alkalmazza a pozitív megkülönböztetés elvét, mégsem sérti az állampolgárok egyenlő elbírálásának követelményét, illetve az állami semlegesség elvét, mert elsődleges célja éppen az esélyegyenlőség megteremtése. Demokratikus országban a kisebbségek támogatása szerves része az állam erkölcsi felfogásának. Ahol a demokratikus állam a törvényeivel vagy semlegességének negativista alkalmazásával kétségbe vonja a kultúra és az oktatás egyéni és közösségi azonosságtudatot meghatározó szerepét, ott az állam kimondatlanul a kisebbségek beolvasztására, mérsékeltebb esetben a marginalizálására és visszaszorítására törekszik. Vagyis az állam az anyanyelvi kultúra és oktatás támogatásával esélyegyenlőséget teremt a többségi nemzet tagjai és a kisebbséghez tartozók között ? Természetesen, hiszen a megkülönböztető támogatás nem jelenti a kedvezményezett nemzeti vagy etnikai kisebbségi közösség értékelését. Csupán azt a kötelezettséget rója az államra, hogy pozitív beavat40