Csehy Zoltán: Experimentum mundi. (Poszt)modern operakalauz, 1945-2014 (Pozsony, 2015)

B

hangszerek (pl. a tárogatóra írt Madárlátta muzsika) és a konzervatív hagyomá­nyok (lásd pl. a Négy arckép című opust, mely Körösi Csorna Sándor, Sinka István, Szervánszky Endre és Szabó Dezső zenei portréját skicceli föl), illetve a nemze­ti sorkérdések (lásd. pl. a Trianon vagy a 301-es parcella című zenekari darabot). 1989-ben a Hitel című folyóiratban már a „kozmopolita” darmstadti eszmekört és iskolát kárhoztatva egyenesen a nemzeti zene ideáljának védelmében szállt síkra: „Lesz-e nemzeti zene a XX. század második felében Magyarországon? A kérdés költői, válaszom tudják már. Lesz, ha teremtünk. Talán már van is, de nem könnyű meghallani azt, ebben az irdatlan lármában, mikor a közvélemény befolyásolása ellenségesen manipulált és hamis.” Balassa zenéjének jelentékeny része fokozato­san tételessé vagy teátrálissá, kiszámíthatóvá és mesterkéltté, sőt olykor triviálissá vált, sokat vesztett kísérletező lendületéből, időnként pedig egyenesen közhelyes karakter öltött. Ennek ellenére e korszaknak is vannak jelentékeny alkotásai, hiszen Balassa művein érződik a mesterségbeli tudás biztonsága, a hangszerelés finom­sága. Noha a Hungaroton szinte sorozatosan jelenteti meg újabbnál újabb, immár főként „nemzeti” karakterű alkotásait (2003, 2004, 2006, 2007, 2008, 2010), hon­lapján abszurd módon „liberális” összesküvést vizionálva magyarázza zenéje siker­telenségét. Operái közül Az ajtón kívül máig a legsikerültebb, melyben lenyűgöző­en erőteljes a drámaiság és az intimitás kapcsolata, ugyanakkor a hatványozottan mutatkozó parabolaszerűség percre se válik a darab terhére. Ez az alkotás a magyar operatörténet fontos művészi fegyverténye. Legutolsó, Kodolányi János műve nyo­mán komponált, 2000-ben befejezett operáját még nem mutatták be. Operái: Az ajtón kívül (1978) ♦ A harmadik bolygó (1989) ♦ Kari és Anna (1995) ♦ Földindulás (2000). Az ajtón kívül - The Man Outside Műfaj: opera öt tételben. Bemutató: Magyar Állami Operaház, 1978. 10. 20. Szö­vegkönyv: A szövegkönyvet Wolfgang Borchert nyomán Fodor Géza (1943-2008) dramaturg, esztéta írta. Az opera nyelve: magyar. Időtartam: 75 perc. Cselekmény Első tétel. A pusztulás képei közben felhangzik a kórus panaszos, rette­nettel teli sóhaja. A Halál jelenik meg a színen egy temetkezési vállalkozó képében: egykedvű célelvűséggel ve­szi tudomásul a halottak gyarapodó számát. „Ügy hullanak, / mint a le­gyek” - énekli, majd a szemtanúja lesz 127

Next