D. Magyari Imre: Hatvan plusz. Beszélgetések, monológok (Pozsony, 2018)

Képek, szobrok

KEPEK, SZOBROK lykor szeretek olyasmit csinálni, amihez végképp nem értek, példá­ul képzőművészetről s ennek részeként fényképekről írni. A művé­szet legnagyobb paradoxona ad hozzá némi bátorságot: egy alkotás nem esztétáknak, nem a hozzáértők szűk körének készül, hanem laikusoknak, mindenkinek. Homérosz előbb élt (már, ugye, ha élt), mint Arisztotelész, ami persze egyáltalán nem kérdőjelezi meg az utóbbi zseniális munkás­ságának értelmét. Amit ő sem kizárólag filozófusoknak és esztétáknak szánt... A befogadásban mindenesetre sokkal fontosabb az érzékenység, mint a szakmai tudás - egy hivatásos kritikus persze legyen felkészült, tájékozott, legyen művelt. (És tudjon írni.) Hosszan lehetne sorolni ér­zéketlen vagy legalábbis bizonyos művek, irányzatok iránt érzéketlen bí­rálatokat. Nem is olyan könnyű egyébként azonnal észrevenni, hogy egy alkotás remekmű. Beethoven hetedik szimfóniája nagy sikert aratott az 1813-as bemutatón és a további hangversenyeken, de többen azt mondták, Schumann apósa jegyezte fel, csak részegen írhatta a negyedik tételt. Vagy gondoljunk Ady, Bartók fogadtatására! És hát Petőfit sem övezte osztat­lan lelkesedés... József Attila zsenialitását is csak halála után vették észre. Újabban - 2017 novemberében a Magyar Időkben - egy mai Kultur­kampf nyitányaként az is elkezdődött, egyelőre csak az irodalommal kap­csolatban, hogy azokról, akiket első megjelenésük óta szinte mindany­­nyian jelentős alkotóként könyveltünk el, most azt próbálják bebizonyí­tani, vagy pontosabban, azt jelentik ki, hogy nem is jelentősek, nem is írtak semmi fontosat, sem Esterházy, sem Krasznahorkai, sem Nádas, sem Parti Nagy, sem a többiek, némelyikük pedig még (ezt csak gondol­ják) zsidó is. Nem akarnék a napi politikába keveredni, hisz egy könyv 403

Next