D. Magyari Imre: Hatvan plusz. Beszélgetések, monológok (Pozsony, 2018)

Iskola

azt, nem is veszi észre, aki így él. Vagy inkább vegetál, ha jól is érzi ma­gát. Érdemes Pilinszky János Infernóját teljes egészében idemásolni (Pi­linszky, amint aktuális...): Ház. Kutya. Gépkocsi. Pázsit és fogadások. De csakugyan szebb attól a mennyország, hogy a poklokra lecementelt, gyermeküket, nemüket, fajukat és mindenüket megtagadó lények póklábakon egyensúlyozva nyáladzanak senkiért, semmiért? Na, mitől oly indulatos itt a szelíd költő? A művészet szerepe az életünkben... Nemes Nagy Ágnes meséli Jó­zsef Attila pillanata című esszéjében: „...összetalálkozom az egyik lakó­val a lépcsőházban. Az idős hölgy bevallja, hogy itt, a nagyvárosban ő még a gyomnövényt is szereti. Milyen szép a bodzabokor, pedig nem tö­rődik vele senki, meg a pitypang, amikor kisárgul tőle a grund. Hallott erről nemrégiben egy verset a rádióban, ki is kerestette, le is íratta magá­nak. Másnap cédulát dob be ajtómon, rajta a vers, Szép Ernő bűbájos Pity­pang-ya.. Csinosan letisztázva.” És a költőnő bölcsen hozzáteszi: „Nem is kívánok én többet a versnek. Csak itt-ott egy-egy pillanatot, amikor meg­állunk, vagy csodálkozva elmeredünk valahová, mert - érthetetlen mó­don - megtetszett nekünk egy verssor.” Az iskola hangulatán, szellemén múlik, hogy a gyerek megszereti-e az iskolát, a tanulást, rájön-e az ízére, a tudás örömére. Ez már az első általá­nosban eldől. Sokat jártam - egyszerűen gyönyörködni - Winkler Márta óráira. Róla készítette Péterffy András 1979-ben az Iskolapélda című fil­met, abból ismertem meg. Alsósokat tanított, akik annyira szerettek isko­lába - vagyis hozzá! - járni, hogy már reggel negyed nyolc körül ott ser­­tepertéltek a teremben, várva a becsöngetést. Van ám ilyen... Ebben csak az volt szörnyű, hogy lám, ha valaki jól tanít Magyarorszá­gon, az olyan különleges, hogy filmet kell forgatni róla. Hogy a kíváncsiságot fel tudjuk-e ébreszteni, attól is függ, ismerjük-e a pad alatti kultúrát 443

Next