D. Magyari Imre: Hatvan plusz. Beszélgetések, monológok (Pozsony, 2018)

Iskola

Kedvenc kifejezésem volt ez annak idején. Ül a gyerek, a tanár valahol messze, a katedra fényévnyi távolában a Balassi-strófa rímképletéről vagy a torziós rezgésről - amit, mint tud­juk, a lineárishoz teljesen hasonlóan lehet kezelni - beszél, ő a pad alatt Vavyan Fable-t olvas vagy walkmanen Tankcsapdát hallgat. (A techni­ka fejlődése a diákok kezére dolgozik, lásd tételmegoldás mobiltele­fonon...) Ez érdekli igazán. A tananyag átzúg a feje felett. Ha ezt a pad alatti kultúrát nem ismerjük, a gyereket sem ismerjük iga­zán és sokkal nehezebben tudjuk meggyőzni, ha egyáltalán meg tudjuk, az előbb említett torziós rezgés szépségeiről, pedig biztos vannak neki. A gyerekhez csak a gyerektől elindulva lehet eljutni. Hány osztályfőnök lehet az országban, aki annak idején megbeszélte az osztályával a Zámbó Jimmy halála miatti tömeghisztériát, aki figyel­met szentel a Heti hetesnek vagy a Slágerrádiónak, a Republic együttesnek vagy magának Gangxta Zolee-nak, a Való világnak vagy a BigBrothemek? Különbséget tenni érték és értéktelenség közt A harmadik, amit szeretnék megtanítani, kialakítani, hogy tudjanak érték és értéktelenség között különbséget tenni. A „Miért szép?” mellett folyton fel kell tenni a „Miért nem szép?” kérdését is. Ezért is kell ismerni a pad alatti kultúrát, mert annak túlnyomó része esztétikailag nem kifejezet­ten értékes. Persze az értékrend formálása korántsem csupán az esztéti­kai értékrend formálását jelenti, hanem az etikaiét is. El lehet bíbelődni József Attila Két hexameterével: „Mért legyek én tisztességes? Kiterítenek úgyis! / Mért ne legyek tisztességes! Kiterítenek úgyis.” Szűkebben négy éven, tágabban egy életen át. „Művelt embernek én azt tartom - írta Németh László Levél egy ne­gyedéveshez (azaz a saját lányához) című írásában aki a történeti helyet, amelyen áll, megértette s problémáit az emberiség problémagörgetegének a részeként tudja továbbvinni.” Ezzel együtt az is igaz, hogy a mégoly élő műveltség sem tesz feltétlenül boldoggá, bár van köze a boldogsághoz. Egy tanárnak feltehetően az is feladata, hogy segítsen megtalálni a di­ákjainak a boldogságot. 444

Next