Darabos Enikő: Az én határain. Pályi Andrással beszélget Darabos Enikő (Pozsony, 2010)

6.

vagy szerzői csalafintaság, hogy Kierkegaard „utólagos” jóvá­hagyását megszerezzem ahhoz, amit írtam. Vagyis játék, de őszinte, szinte gyerekes értelemben az: ha itt van velem ő is, aki annyira más világ és más eszmények foglya, akkor igazabb, tá­gasabb az igazam, mintha csak magam lennék. Hogy eközben egy sajátos próbatétel zajlik, az a bizonyos József Attila-i, az ar­com másban - a másik lényben, a másik nemben - való meg­­mosdatása? Lehet. Vagy nyilván, igen. Nem tudom. Nagyon konkrét emberi dráma, amiről beszélek, egy szerelmi történet kimúlása, csak itt tudok kikötni. Magyarán a saját sorsom ez a mú - miközben merő fikció, az első betűtől az utolsóig. Ha már szó esett az irodalmi nemváltásról, végzett-e „kutatá­sokat” azzal kapcsolatban, hogyan beszélhet magának egy ilyen nő a saját testéről? Állandóan sorolja például, hány bugyi van rajta, milyen színűek, és még ezen kívül hány réteget szedett ma­gára a hideg és a fájdalom ellen. Mintha ez lenne az életfeladata, úgy zsolozsmázza, hogy alsószoknya, kombiné, két pulóver, vé­kony cérnapulcsi... És hogy mije hol hasogat, hol szúr. Nemrég mondta azt, hogy „minden dicsőségünk és minden nyomorúsá­gunk a testünk”, miért, hogy a „korai Pályi” a fájó hús nyomo­rában érdekelt, a szeretettelenség és a kommunikációhiány kér­déseivel, ahogy egyik kritikusa jellemzi? Illetve hát, az „alacsony égbolt”, ahogy Mészöly Miklós mondta az Éltemmel kapcsolat­ban. Egy önkínzó építi ilyen aprólékossággal a börtönét. Nem végeztem semmiféle kutatást, nem is gondoltam rá, és szerintem nem is építettem a börtönömet. Inkább fordítva, börtönben voltam, és a szabadulásomon dolgoztam. A csúcs­hegyi időszak elején iszonyú vesegörcseim voltak. Épp amikor háromévi „száműzetés” után újra az imádott lény közelében lehettem, s épp amikor e közeliéinek a fizikai erőm és a mun­kavégzésem volt az „ára”. Akkor még nem laktam ott a házban, mert az a kamra, ami végül az én „szobám” lett, lakhatatlan 149

Next